W maju br. sprzedaż urządzeń drukujących w polskiej dystrybucji zwiększyła się o 40 proc. W ujęciu wartościowym wzrost wyniósł 17 proc. – ustalił Context.

Według danych europejskich dominowały zakupy konsumentów. Popularnością cieszyły się zwłaszcza tanie, atramentowe urządzenia wielofunkcyjne, w które wyposażano home office. Sprzedaż w segmencie biznesowym z powodu zamknięcia biur znacznie spadła. Dotyczy to głównie laserowych maszyn. Lockdown spowodował wzrost zapasów w dystrybucji, przez co zdaniem analityków można spodziewać się promocji na sprzęt dla klientów biznesowych, wraz z odmrażaniem działalności przedsiębiorstw. Jednak wraz z luzowaniem ograniczeń związanych z pandemią dystrybutorzy powinni przygotować się na wzrost popytu w firmach i jednostkach publicznych.

 

Konsumencki boom

W maju br. w Europie proporcje przychodów segmentu biznesowego i konsumenckiego wyniosły 58,9 proc. do 41,1 proc., w porównaniu do 73,1 proc. i 26,9 proc. w maju ub.r.

W ujęciu ilościowym sprzedaż dystrybutorów do resellerów obsługujących firmy zjechała o -39,4 proc., a do etailerów skoncentrowanych na klientach biznesowych – o -28 proc.

Tymczasem sprzedaż w sektorze konsumenckim – z dystrybucji do sieci handlowych oraz do etailerów nastawionych na użytkowników domowych wzrosła odpowiednio o +2,2 proc. oraz o +11,2 proc.

 

Sprzedaż urządzeń drukujących w maju 2020 r. w krajach europejskich (róźnica rok do roku w ujęciu ilościowym oraz wartościowym)

 

Niemcy 2,7% -0,6%
Włochy -3,1% -5,7%
Wielka Brytania -5,7% -27,2%
Rosja -15,9% -28,9%
Polska 40,0% 17,7%
Hiszpania -17,2% -6,9%
Francja -24,0% -40,1%
Holandia -1,0% 2,7%
Czechy 51,3% 19,7%
Belgia 47,3% -5,5%
Austria 58,3% 57,2%
Szwajcaria -18,7% -11,7%
Portugalia 15,4% -20,6%
Szwecja -46,2% -22,3%
Dania -24,7% -47,3%
Finlandia -3,6% -10,4%
Słowacja -18,1% -30,9%
Irlandia -26,2% -43,4%
Norwegia -35,1% -32,1%

Źródło: Context