Wirtualna rzeczywistość, realne pieniądze. Już 37 mld dol.
Wydatki na rynku AR i VR (rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości) urosną 3-krotnie w ciągu 5 lat - według prognozy.

Rynek AR będzie rosnąć głównie dzięki zastosowaniom w biznesie.
Wydatki na rozwiązania AR i VR (rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości) pójdą w górę 3-krotnie w ciągu 5 lat: z 37 mld dol. w 2022 r. do 114,5 mld dol. w 2027 r. To dzięki temu, że średnia roczna stopa wzrostu w latach 2022-2027 osiągnie poziom 25,3 proc. – według MarketsandMarkets.
Najważniejszymi czynnikami zwiększającymi inwestycje będzie zastosowanie urządzeń AR w sektorze B2B: w ochronie zdrowia, w handlu detalicznym i e-commerce, w architekturze, szkoleniach i edukacji, w podróżach, turystyce oraz w aplikacjach korporacyjnych, a także partnerstwa pomiędzy dostawcami telekomunikacyjnymi i producentami rozwiązań rozszerzonej rzeczywistości.
Sprzęt liderem wzrostu
Analitycy zakładają, że rynek sprzętu AR i VR wzrośnie bardziej niż oprogramowania w ciągu najbliższych 5 lat.
Otóż prognozuje się, że wyświetlacze montowane na głowie (HUD – head-up display) przyczynią się do maksymalnego udziału w rynku urządzeń AR. Także wzrost wydatków będzie dla nich najwyższy.
Zwłaszcza zastosowanie HUD-ów w sektorze motoryzacyjnym ma pobudzić większą sprzedaż tego rodzaju sprzętu. Z kolei rosnące zapotrzebowanie na inteligentne okulary w przemyśle będzie napędzać rozwój całego rynku AR.
Konsumenci pograją z VR
Zastosowania konsumenckie, takie jak gaming, sport i rozrywka, pobudzą rynek HUD-ów VR. W przypadku sprzętu do domu maksymalny udział w rynku VR w 2021 r. dotyczył urządzeń do śledzenia gestów.
Boom na hardware VR, taki jak zestawy do gier, rozrywki i szkoleń pomoże dynamice rynku.
Software zwolni tempo
Pracownia badawcza spodziewa się, że rosnąca penetracja oprogramowania AR i jego kompatybilność z istniejącymi urządzeniami będzie powodować wzrost rynku software’u AR i VR.
Uważa również, że technologia AR będzie nadal rozwijać się w segmencie oprogramowania dzięki różnym dużym projektom. Jednak tempo wzrostu przychodów z software’u AR spadnie, co wynika z jego powszechnej dostępności na rynku – tak twierdzi MarketsandMarkets.
Start-upy wskazują nadchodzące trendy
Najsilniejsze rynki dla AR/VR znajdują się poza Europą, w Azji i USA.
Start-upy, m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii (ale też w innych regionach) skupiły się według analityków na nadchodzących trendach w AR i VR, takich jak: wirtualne szkolenia, wirtualne przymiarki odzieży, biżuterii, makijażu, wirtualne zakupy mebli, gogle AR w przemyśle samochodowym. Doprowadziło to do większej sprzedaży urządzeń i aplikacji AR na całym rynku i nadal będzie pomagać wzrostom – twierdzi MarketsandMarkets.
Podobne aktualności
Sieć zarządzana w chmurze będzie warta 36 mld dol.
Wzrosną zwłaszcza wydatki na chmurę prywatną - według prognozy.
Ostry spadek sprzedaży AR/VR
"Może minąć kilka cykli, zanim zestawy do rzeczywistości mieszanej zyskają na znaczeniu" - uważa analityk.