Wydatki na rozwiązania AR i VR (rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości) pójdą w górę 3-krotnie w ciągu 5 lat: z 37 mld dol. w 2022 r. do 114,5 mld dol. w 2027 r. To dzięki temu, że średnia roczna stopa wzrostu w latach 2022-2027 osiągnie poziom 25,3 proc. – według MarketsandMarkets.

Najważniejszymi czynnikami zwiększającymi inwestycje będzie zastosowanie urządzeń AR w sektorze B2B: w ochronie zdrowia, w handlu detalicznym i e-commerce, w architekturze, szkoleniach i edukacji, w podróżach, turystyce oraz w aplikacjach korporacyjnych, a także partnerstwa pomiędzy dostawcami telekomunikacyjnymi i producentami rozwiązań rozszerzonej rzeczywistości.

Sprzęt liderem wzrostu

Analitycy zakładają, że rynek sprzętu AR i VR wzrośnie bardziej niż oprogramowania w ciągu najbliższych 5 lat.

Otóż prognozuje się, że wyświetlacze montowane na głowie (HUD – head-up display) przyczynią się do maksymalnego udziału w rynku urządzeń AR. Także wzrost wydatków będzie dla nich najwyższy.

Zwłaszcza zastosowanie HUD-ów w sektorze motoryzacyjnym ma pobudzić większą sprzedaż tego rodzaju sprzętu. Z kolei rosnące zapotrzebowanie na inteligentne okulary w przemyśle będzie napędzać rozwój całego rynku AR.

Konsumenci pograją z VR

Zastosowania konsumenckie, takie jak gaming, sport i rozrywka, pobudzą rynek HUD-ów VR. W przypadku sprzętu do domu maksymalny udział w rynku VR w 2021 r. dotyczył urządzeń do śledzenia gestów.

Boom na hardware VR, taki jak zestawy do gier, rozrywki i szkoleń pomoże dynamice rynku.

Software zwolni tempo

Pracownia badawcza spodziewa się, że rosnąca penetracja oprogramowania AR i jego kompatybilność z istniejącymi urządzeniami będzie powodować wzrost rynku software’u AR i VR.

Uważa również, że technologia AR będzie nadal rozwijać się w segmencie oprogramowania dzięki różnym dużym projektom. Jednak tempo wzrostu przychodów z software’u AR spadnie, co wynika z jego powszechnej dostępności na rynku – tak twierdzi MarketsandMarkets.

Start-upy wskazują nadchodzące trendy

Najsilniejsze rynki dla AR/VR znajdują się poza Europą, w Azji i USA.

Start-upy, m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii (ale też w innych regionach) skupiły się według analityków na nadchodzących trendach w AR i VR, takich jak: wirtualne szkolenia, wirtualne przymiarki odzieży, biżuterii, makijażu, wirtualne zakupy mebli, gogle AR w przemyśle samochodowym. Doprowadziło to do większej sprzedaży urządzeń i aplikacji AR na całym rynku i nadal będzie pomagać wzrostom – twierdzi MarketsandMarkets.