Wciąż nie widać większej fali migracji użytkowników do Windows 11. System udostępniony na początku października 2021 r. w marcu br. działał jedynie na co 15 komputerze z Windows w Polsce. A przypomnijmy, że aktualizacja do Win11 dla maszyn z Win10 jest dostępna za darmo.

W Polsce w kwietniu br. Windows 11 miał zaledwie 5,57 proc. udziału w komputerowych systemach Windows, wobec 10,39 proc. Windows 7, który już nie jest wspierany – według danych StatCounter. Zdecydowanie dominuje Windows 10 (79,61 proc.), a co ciekawe jego udział jest nawet trochę wyższy niż rok wcześniej (76,09 proc.). Leciwy XP działa jeszcze na 0,49 proc. krajowych maszyn. Niewielki udział ma „ósemka” (3,73 proc. Win8.1 oraz Win8 łącznie).

Globalnie najnowszy system Microsoftu (8,45 proc.) również pozostaje w tyle za Windows 7 (12,11 proc.).

Windows 10 ma 73,24 proc. i jest to mniej niż przed rokiem (78,03 proc.). Windows XP ma globalnie wciąż 0,44 proc., a dwie wersje „ósemki” w sumie 4,46 proc. – ustalił StatCounter.

Wyśrubowane wymagania systemowe studzą zainteresowanie Windows 11

Być może niewielkie zainteresowanie aktualizacją do Windows 11 wynika z tego, że – jak wskazują dane z ub.r. – ponad połowa komputerów firmowych nie nadawała się do instalacji najnowszego systemu. Nie spełniały one dwóch zasadniczych wymagań systemowych – 44 proc. nie miało odpowiedniego procesora, a ponad 50 proc. – aktywnego TPM 2.0, który jest wymagany do upgrade’u do Windows 11. Poza tym użytkownicy niespecjalnie mają motywację do zmiany, jeśli są zadowoleni z obecnego systemu.

Większe zakupy za 3 lata

Stagnacja w przejściu na Windows 11 zwiastuje przyszłe żniwa dla sprzedawców. Zanosi się na to, że nastąpi fala aktualizacji sprzętu, podobnie jak przed końcem cyklu życia poprzednich systemów Microsoftu.

Wzmożonych zakupów PC można spodziewać przed październikiem 2025 r., gdy Microsoft zakończy wsparcie dla Windows 10.

Tym razem zakupowy pik może być jeszcze większy niż wcześniej, ponieważ w czasie pandemii solidnie powiększyła się baza używanych komputerów – w Polsce sprzedaż PC w ub.r. była wyższa o ok. 1 mln szt. w porównaniu z latami sprzed Covid.