Poprawa nastrojów w kanale sprzedaży IT jest efektem silnego wzrostu w 2019 r. i inwestycji zarówno w tradycyjne produkty, jak i w nowe rosnące kategorie, np. w internet rzeczy – wynika z badania ChannelWatch, przeprowadzonego na 13 rynkach, w tym w Polsce. Sprzedaż w dystrybucji w sprawdzanych krajach w okresie 3 kwartałów 2019 r. zwiększyła się o 3,4 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. To wprawdzie mniej, niż w poprzednim roku w tym samym czasie (+6,7 proc.), ale – jak zauważa Context – w branży panuje duży ruch. Więcej resellerów wchodzi na rynek niż z niego wychodzi.

„Wygląda na to, że wielu resellerów odnotowało w ostatnim roku znacznie wyższy wzrost niż główne wskaźniki przychodów w kanale dystrybucyjnym. Uważamy, że jest to spowodowane dążeniem do transformacji cyfrowej, inwestycjami w chmurę i internet rzeczy, a także czynnikami wzrostu z obszaru tradycyjnego IT, takimi jak aktualizacje do systemu Windows 10" – komentuje Adam Simon, globalny dyrektor zarządzający Contextu.

Na ogólne nastroje wpłynął też znaczny wzrost optymizmu wśród brytyjskich i niemieckich resellerów, pomimo niepewności związanej z brexitem i spowolnieniem w Niemczech.

W ubiegłorocznej ankiecie 63 proc. pytanych resellerów deklarowało optymizm co do nadchodzącego roku, a 10 proc. obawiało się pogorszenia koniunktury.

Czynniki wzrostu B2B i B2C

Według resellerów działających w segmencie B2B głównymi obszarami inwestycji w nachodzących 12 latach będą: chmura (49 proc.), sieciówka (46 proc.), cyberbezpieczeństwo (38 proc.), optymalizacja miejsca pracy (31 proc.), rozwiązania dla centrów danych (24 proc.) oraz internet rzeczy (18 proc.).

W segmencie B2C inwestycje będą koncentrować się na komputerach (57 proc.), oprogramowaniu (39 proc.), pamięci masowej (37 proc.), komponentach (36 proc.) i drukarkach (36 proc.).

Komputery pozostają najważniejszym obszarem wzrostu pomimo znacznego spadku liczby sprzedanych urządzeń, co według Contextu wynika z zapotrzebowania na modele z wyższych półek cenowych, takich jak komputery do gier i ultralekkie laptopy.

W ocenie Contextu firmy z kanału sprzedaży trzymają się segmentów, w których mają największą wiedzę, takich jak komputery i monitory. Inwestują również w nowe technologie, m.in. w inteligentny dom i infrastrukturę hiperkonwergentną.

W badaniu ChannelWatch wzięło udział ponad 6,5 tys. resellerów z Polski, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Czech, krajów bałtyckich, Rosji, Turcji i Afryki Południowej.