Więcej firm w Polsce ma strategie cyfryzacji
Działy IT, ale też często osobiście prezesi biorą odpowiedzialność za cyfryzację w firmach.
„Firmy uwalniają środki, które chcą przeznaczać na procesy związane z transformacją cyfrową” – twierdzi ekspert.
W tym roku wzrosła liczba polskich firm, które deklarują wdrożenie tzw. strategii transformacji cyfrowej – wynika z badania „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” KPMG. Jedna trzecia respondentów deklaruje, że w ciągu najbliższego roku zamierza zwiększyć wydatki na cele związane z transformacją cyfrową.
Lepsza jakość strategii
Odsetek firm, w których funkcjonuje formalny dokument strategii transformacji cyfrowej wzrósł o 6 pp, do 27 proc. Aż 100 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w ich planie digitalizacji określono konkretne cele i sposoby jego realizacji (+18 pp r/r), co wg ekspertów oznacza, że poprawiła się jakość tworzonych dokumentów.
Ponadto 20 proc. przedsiębiorstw, które nie mają jeszcze dokumentu strategii transformacji, planuje jego stworzenie w tym roku. Odsetek ten wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem o 15 pp.
Firmy sięgają po budżety na digitalizację
Wskaźnik w zakresie strategii cyfryzacji wykazał najlepszy wynik w trzyletniej historii raportu.
„Firmy uwalniają środki, które chcą przeznaczać na procesy związane z transformacją cyfrową i na zatrudnianie nowych pracowników, którzy mają wspierać digitalizację” – twierdzi Grzegorz W. Cimochowski, partner i szef działu consultingu w KPMG w Polsce.
„Bez szczegółowej mapy drogowej trudno jest trafić w nowe, nieznane miejsce. Takim drogowskazem dla firm chcących rozwijać się w dynamicznym środowisku jest strategia transformacji cyfrowej. Dokument ją określający powinien stać się nieodłączną częścią kultury organizacyjnej” – radzi Grzegorz W. Cimochowski.
Główny wskaźnik dla firm deklarujących posiadanie dokumentu dotyczącego procesu digitalizacji wyniósł 6,1 pkt, czyli o 1,4 pkt więcej niż średnia dla organizacji, które takiego dokumentu nie posiadają. Wyraźne różnice są widoczne w każdym z czterech analizowanych obszarów, tj. strategia cyfryzacji, potencjał do transformacji, implementacja technologii oraz cyberbezpieczeństwo i ryzyko.
Posiadanie dokumentu dotyczącego transformacji cyfrowej najczęściej deklarują duże organizacje (ponad 250 osób) – 42 proc. W średnich i małych firmach jest to odpowiednio w 27 i 13 proc.
Kto odpowiada za digitalizację w firmach
W większości ankietowanych przedsiębiorstw (37 proc.) za koordynację strategii odpowiedzialny jest dział IT lub CIO.
Popularnym rozwiązaniem jest też pozostawianie kontroli nad transformacją cyfrową prezesowi zarządu lub CEO – taką metodę wskazało 29 proc. respondentów.
Są firmy, które nie określiły, kto odpowiada za proces digitalizacji. Jednak odsetek ten spadł wobec ub.r. 5 pp. Aż 80 proc. ankietowanych deklaruje, że ich podwładni zostali zapoznani z założeniami strategii. To o 17 pp więcej niż przed rokiem.
Liderem pod względem posiadania dokumentu transformacji cyfrowej jest sektor finansowy (60 proc. firm z branży twierdzi, że wykorzystuje taki dokument). Najsłabiej wypada sektor energetyczny (8 proc.).
Podobne aktualności
Leszek Ortyński dyrektorem ds. Data Science i AI w KPMG
Firma doradcza rozbudowuje kompetencje w zakresie danych i sztucznej inteligencji.
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.
59 proc. Polaków widzi w AI zagrożenie dla swoich danych
62 proc. obawia się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych bardziej niż 5 lat temu, gdy wchodziło RODO.