Wydatki na Wi-Fi as a Service będą zwiększać się co roku o 20 proc., osiągając globalnie wartość 10,1 mld dol. w 2026 r. – przewiduje MarketsandMarkets.

Według analityków obecność różnych kluczowych graczy doprowadziła do powstania konkurencyjnego i zróżnicowanego rynku. Oczekuje się, że szybki postęp techniczny, inicjatywy transformacji cyfrowej w firmach, łatwość zarządzania infrastrukturą Wi-Fi, rozwój trendów BYOD i CYOD będą zwiększać sprzedaż Wi-Fi jako usługi.

Klienci wolą subskrypcje

Ponadto analitycy utrzymują, że większość klientów przechodzi na subskrypcje, aby uniknąć kosztów posiadania, co prowadzi do wzrostu rynku WaaS. Z tym że zwłaszcza w Azji takie podejście będzie zyskiwać na znaczeniu.

Więcej kontrolerów i usług zarządzanych

Analiza obejmuje wydatki na rozwiązania (punkty dostępowe i kontrolery WLAN) oraz usługi profesjonalne i zarządzane.

Eksperci spodziewają się, że w przypadku rozwiązań w najbliższych latach największy udział w przychodach będą mieć kontrolery WLAN bezpieczeństwa sieci i hotspoty nowej generacji dla SOHO. Przypuszcza się, że rosnąca liczba wdrożeń Wi-Fi, zwłaszcza w branży detalicznej, turystycznej i hotelarskiej, będzie powodować wzrost segmentu kontrolerów WLAN na rynku WaaS.

Co do usług, to segment managed services utrzyma większy udział w rynku w 2026 r. Powodem jest rosnące zapotrzebowanie na usługi zarządzane w chmurze oraz na lepszą łączność między przedsiębiorstwami.

Usługi zarządzane obejmują monitorowanie i zarządzanie urządzeniami oraz dostępnością i wydajnością sieci.

Usługowe Wi-Fi trafi w gusta MŚP

Według prognozy małe i średnie przedsiębiorstwa będą mieć największy udział w rynku w kolejnych latach. Do przejścia na Wi-Fi w modelu usługowym powinna je skłaniać przede wszystkim wysoka produktywność tej opcji, a przy tym zmniejszone koszty operacyjne. WaaS pozwolił MŚP na dostęp do szybkiej, niezawodnej i bezpiecznej wydajnej sieci bez konieczności instalowania łączności kablowej lub zarządzania nią w siedzibach firm – twierdzi MarketsandMarkets.

Jak dodaje, po Wi-Fi as a Service coraz częściej sięgają MŚP z takich sektorów jak handel detaliczny, edukacja, podróże i hotelarstwo oraz opieka zdrowotna.

ISP i telekomy skorzystają najbardziej

Do 2016 r. najszybciej będą rosnąć wpływy dostawców usług. Oczekuje się, że rosnące zapotrzebowanie na przepustowość ze strony konsumentów będzie powodować rozwój modelu WaaS wśród dostawców usług internetowych.

Operatorzy telekomunikacyjni są głównymi kontrybutorami udziału w przychodach na rynku WaaS, bo mają sporą bazę klientów korporacyjnych i doświadczenie w zarządzaniu infrastrukturą sieciową. Także ISP osiągną istotne korzyści.