Już 85 proc. ankietowanych Polaków używa generatywnej AI, nawet jeśli firmowe regulaminy na to nie pozwalają – według badania PwC Polska.

Badanie wskazuje również, że firmy w kraju zaczynają inwestycje w AI (ponad 75 proc. tak twierdzi), ale żadna jeszcze nie ma wielu produkcyjnych zastosowań, a większość to wstępny etap.

Jak na razie 55 proc. organizacji ma zdefiniowaną strategię AI lub pracuje nad jej przygotowaniem. Zaczęły wydawać środki na AI, spodziewając się znaczących usprawnień i zwrotów z inwestycji.

Żeby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, należy na chłodno oddzielać entuzjazm i opowieści sprzedawców od faktycznych potrzeb i możliwości ludzi, biznesu i administracji” – sugeruje Michał Targiel, partner PwC Polska.

Retail i finanse w czołówce wdrożeń

Najwięcej firm planujących wdrożenie rozwiązań AI działa w sprzedaży detalicznej i branży finansowej – ponad 80 proc. z nich deklaruje inwestuje w rozwiązania AI, a co najmniej połowa podejmuje decyzje biznesowe przy wsparciu AI.

W retailu najważniejszym obszarem zastosowania AI jest kontakt z klientem, w szczególności wirtualni agenci i analiza sentymentu. Natomiast w finansach najistotniejsza jest analityka automatyzacji procesów usługowych, w tym rozpoznawanie mowy i dokonywanie predykcji.

Biznes woli automatyzację od ChataGPT

Najważniejszym obszarem rozwoju AI we wszystkich organizacjach była automatyzacja procesów i analizy predykcyjne. Prawie połowa ankietowanych (48 proc.) już korzysta z analityki predykcyjnej.

Pomimo dużego zainteresowania ChatemGPT, biznes widzi największą wartość właśnie w automatyzacji procesów, wykrywaniu anomalii i poprawie jakości predykcji.

Choć przedsiębiorstwom brakuje ustrukturyzowanego podejścia, ponad 75 proc. z nich planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji.
Jednak większość pomysłów na wykorzystanie AI nie kończy się wdrożeniem – przyznaje 80 proc. podmiotów.

Aby uniknąć marnowania zasobów prace nad zastosowaniem AI muszą wynikać z przyjętej strategii AI oraz być ocenione pod kątem możliwości, kosztów i korzyści. Taka strategia musi być dopasowana do sektora oraz stopnia dojrzałości AI firmy. Dzięki temu inwestycje przyniosą realne korzyści” – radzi Michał Gamrot, wicedyrektor PwC Polska, zespół AI & Analytics.

Wyciek danych największym ryzykiem wg firm
Wśród największych ryzyk związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa wskazują wyciek danych poufnych (57 proc.), brak jasnej odpowiedzialności za wyniki AI (39 proc.), cyberbezpieczeństwo (35 proc.), naruszenie praw własności intelektualnej (31 proc.).

W 70 proc. organizacji brakuje fachowców od AI

Brak specjalistów od sztucznej inteligencji może zagrozić planom wykorzystania tej technologii. Aż 69 proc. respondentów twierdzi, że ich firma nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z tej dziedziny. Najgorzej jest w sektorze finansowym, w retailu 23 proc. twierdzi, że ma odpowiedni zespół ekspertów od AI.

Natomiast 64 proc. organizacji posiada lub planuje przygotować ścieżki kariery i rozwoju pracowników zaangażowanych w budowę i wykorzystywanie AI. Ponad 50 proc. analizuje przepisy dotyczące AI lub zamierza to zrobić. Jednak 37 proc. nie przeprowadza takich analiz.