W całym 2016 r. wzrost dostaw urządzeń noszonych wyniósł 25 proc. Jest to związane z wejściem na rynek nowych marek oraz odświeżeniem portfolio największych producentów. W sumie sprzedaż sięgnęła na świecie 102,4 mln szt. 

Ale nie jest to rynek związany tylko z branżą technologiczną. Pierwszą piątkę goni Fossil, firma z segmentu modowego, oraz jej submarki BBK i Li-Nang.

"Wraz z wejściem do gry wielu nowych vendorów, silnych w różnych branżach, prognozy dla rynku wearables są pozytywne, ale większość wzrostu jest raczej efektem parcia na rynek producentów, niż popytu ze strony konsumentów" – uważa Ramon Llamas, dyrektor IDC odpowiedzialny za wearables.

W ocenie IDC będzie zwiększać się oferta urządzeń związanych ze zdrowiem i aktywnością fizyczną. Przede wszystkim na takim sprzęcie będą koncentrować się dostawcy. Analityk przewiduje, że dla wearables typowe będzie połączenie z siecią komórkową, co zwiększy ich możliwości wymiany informacji. Tą drogą uwolnią się od zależości od smartfonów.

Według prognozy urządzenia noszone będą ewoluować w coraz bardziej wszechstronny sprzęt, łączący różne funkcje (monitoringu zdrowia i aktywności fizycznej, jak również sygnalizujący połączenia i sms-y w smartfonie). 

"Technika odchodzi na dalszy plan, a zegarki i inne akcesoria modowe zaczynają zyskiwać na znaczeniu. To stwarza możliwość sprzedaży urządzeń noszonych konsumemtom jako modnego dodatku. Co ważniejsze, pozwala stworzyć ekosystem, pomagając producentom pozyskać informacje o konsumantach, dzięki dużej liczbie gromadzonych danych." – uważa analityk.

Inny przewidywany trend jest taki, że pojawi się więcej inteligentnych słuchawek oraz ubrań z sensorami, gdyż obecnie te dwa rodzaje urządzeń są niszą na rynku (mają po trochę więcej niż 1 proc. każde).

W IV kw. 2016 r. pozycję lidera rynku utrzymał Fitbit (19,2 proc. udziału), ale jego sprzedaż spadła o 22,7 proc. Goni go Xiaomi (15,2 proc., wzrost o 96,2 proc.). Kolejne pozycje zajmują Apple (13,6 proc., wzrost o 13 proc.), Garmin (6,2 proc., spadek o 4 proc.) oraz Samsung (5,6 proc., wzrost o 37,9 proc.).