"W pierwszym etapie cyfrowej transformacji ku chmurze, firmy koncentrowały się na efektywności kosztowej i bezpieczeństwie danych. Obecnie większość firm ma w chmurze jedynie 20 proc. procesów. Rozdział drugi tej transformacji to przeniesienie do chmury i optymalizacji pozostałych 80 proc. – systemów o kluczowym znaczeniu – np. łańcuchów dostaw." – Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM w Polsce i krajach bałtyckich.

Według niego do tego proste modele chmur obliczeniowym nie wystarczą. Firmy będą szukać dostawców chmury hybrydowej oraz partnerów, którzy pomogą im zarządzać środowiskiem złożonym z kilku chmur od różnych dostawców. Dlatego np. IBM przejął Red Hat, by wzmocnić pozycję IBM w dziedzinie chmury hybrydowej dla przedsiębiorstw. Taki model ma według dyrektora odpowiadać na potrzeby biznesowe zachowania kontroli i elastyczności.

Cloud computing najlepszy dla trzech branż

Jak wynika z badania IBM przeprowadzonego wśród polskich konsumentów, wielu Polaków chce korzystać z usług chmurowych. Blisko połowa ankietowanych (47 proc.) pozytywnie postrzega jej użytkowanie w sektorze publicznym, przy czym w grupie respondentów od 18. do 24. roku życia, takie nastawienie jest najwyższe. IBM twierdzi, że młode pokolenie wchodząc na rynek pracy wręcz wymaga od swojego pracodawcy stosowania rozwiązań "as-a-service".

Zdaniem pytanych najbardziej odpowiednimi sektorami dla zastosowań rozwiązań typu cloud jest telekomunikacja (73 proc.), produkcja (70 proc.) i handel (70 proc.). Co interesujące, aż 61 proc. ankietowanych nie widzi zastosowania dla chmury w sektorze finansowo-bankowym, a 65 proc. uważa, że nie jest odpowiednia dla wojska i policji.

Preferują bezpieczeństwo i dużego dostawcę

Cena usług nie jest czynnikiem determinującym wybór dostawcy – na pierwszym miejscu stawia ją tylko 29 proc. respondentów. Według pytanych konsumentów usługa musi być przede wszystkim bezpieczna (67 proc.) i gwarantować, że dane nie zostaną utracone (54 proc.). Pytani preferją ponadto dostawców chmurowych, którzy ich zdaniem są dużą i godną zaufania firmą (42 proc.).

Co ciekawe, że Polacy uważają narzędzia dostępne w chmurze jako przyjazne dla środowiska (70 proc.) i darzą je dużym zaufaniem (54 proc.).

Obawiają się natomiast tego, że dane mogą być w przetwarzane bez ich wiedzy (51 proc.) lub uzyska do nich dostęp osoba do tego nieuprawniona (49 proc.).

Największy niepokój wśród respondentów budzi przechowywanie w chmurze haseł dostępowych
– zdecydowałoby się na to tylko 14 proc. osób. Z drugiej strony większość Polaków (61 proc.) nie ma obiekcji przed umieszczeniem w chmurze swoich zdjęć. Tylko 17 proc. nigdy by się na to nie zdecydowało.

Niezbędna edukacja użytkowników

Wyniki badania sugerują, że świadomość Polaków w kwestii cloud comptungu wzrasta, ale ze względu sporo obaw przed dostawcami usług i firmami przenoszącymi dane klientów do chmury jest jeszcze dużo pracy w celu edukacji użytkowników. Według IBM ważne jest, aby zrozumieć które dane, w jakich modelach i w jakim zakresie mogą być przetwarzane przez dostawców w określonych celach biznesowych.

Badanie Cloud Survey zostało zrealizowane dla IBM przez NMS Market Research w sierpniu 2019 r. wśród 500 respondentów z Polski w wieku 18+, z wykształceniem średnim i wyższym, reprezentatywnej pod względem płci, wieku i regionu.