Gemius przeanalizował odsetek odsłon wykonywanych przez polskich internautów na urządzeniach mobilnych Apple’a (iPhone i iPad) od stycznia 2013 r. do lipca 2016 r.

Okazało się, że w ostatnich latach z pomocą sprzętu Apple’a dokonywano około jedną piątą mobilnych odsłon w polskim Internecie w ciągu roku. Odsetek ten był najwyższy w 2014 r. ¦ średnio 23,6 proc. dla obu urządzeń. Stopniowo malał z każdym rokiem, by osiągnąć 20,8 proc. dla pierwszych siedmiu miesięcy 2016 r.

Z danych Gemiusa wynika, że Polacy coraz rzadziej używają iPadów – średni roczny udział tych urządzeń w krajowym mobilnym ruchu internetowym spadł z 15,6 proc. w 2013 r. do 9,1 proc w 2015 r. W br. trend spadkowy pogłębił się – w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2016 r. udział iPadów wyniósł 6,6 proc.

Spadki są związane ze słabnącym zainteresowaniem użytkowników tabletami, co widać nie tylko w Polsce.

„Rynek tabletów na całym świecie przeżywa kryzys tożsamości – jakie ma być zastosowanie tych urządzeń? Czy tablety mają służyć do pracy? Do czytania tygodników i komiksów? Do oglądania filmów? Po początkowym zachwycie, obecnie klienci mniej chętnie sięgają po te urządzenia’ – tłumaczy Dariusz Jemielniak, ekspert Akademii Leona Koźmińskiego. Według niego nie bez znaczenia jest także ekspansja phabletów – dużych smartfonów – a także coraz większa liczba udanych tabletów opartych na Androidzie dostępnych na rynku oraz więcej urządzeń z Windows. 

Równocześnie dane Gemiusa pokazują, że przybywa odsłon wykonywanych za pośrednictwem iPhon’ów. Na przestrzeni ostatnich 4 lat wskaźnik ten zyskał blisko 6 punktów procentowych ¦ od 7,8 proc. dla średniej odsłon wykonanych w 2013 r. do 13 proc. w 2015 r. Średni odsetek odsłon mobilnych na iPhone’ach dla pierwszych siedmiu miesięcy 2016 roku wyniósł 14,2 proc.

„Wzrost odsłon z iPhone’ów należy interpretować jako przejaw bogacenia się społeczeństwa polskiego i nadganiania Zachodu – w Polsce iPhone’y ciągle są na fali, tymczasem w USA, choć nadal stanowią niemal połowę sprzedawanych telefonów, wyraźnie tracą na popularności – ich sprzedaż spadła o 16 proc. Nie bez znaczenia jest fakt, że na rynku telefonów jest sporo modeli przewyższających iPhone’y funkcjonalnością, dorównujących im jakością wykonania oraz wyraźnie tańszych. Można spodziewać się, że ten trend będzie się utrwalać – także w Polsce, o ile Apple nie zaproponuje żadnej prawdziwej nowinki, z czym ma poważne kłopoty już od lat’ ¦ uważa ekspert.

W analizie uwzględniono ruch na krajowych stronach WWW wykonywany za pomocą urządzeń mobilnych marki Apple ¦ iPhone i iPad.