W Polsce 93 proc. firm odczuło w ciągu dwóch ostatnich lat wzrost presji cenowej – najwięcej spośród 12 krajów badanych przez Simon-Kucher & Partners. W efekcie połowa (54 proc.) przedsiębiorstw jest zaangażowana w wojny cenowe. Zdecydowana większość respondentów (82 proc. w Polsce i 88 proc. na świecie) twierdzi, że za wszczęciem wojny stoją działania konkurentów. Stwierdzone skutki to trwały spadek cen w branży, osłabienie siły negocjacyjnej wszystkich graczy oraz bankructwa.

Zdaniem firmy konsultingowej lekarstwem na trudne czasy może być większe zaangażowanie menedżerów wysokiego szczebla w zarządzanie cenami. Przedsiębiorstwa, które stosują taką praktykę, o 35 proc. częściej są w stanie uzyskać ceny adekwatne do oferowanej wartości i 26 proc. częściej podnoszą zysk w wyniku wprowadzenia podwyżek. Według Simon-Kucher & Partners opłaca się także wprowadzać specjalne funkcje, przeznaczone do zarządzania cenami w firmie. Stwierdzono, że przedsiębiorstwa, w których istnieją takie rozwiązania, o 15 proc. częściej skutecznie wprowadzają podwyżki i 23 proc. częściej osiągają w ich wyniku wzrost zysku.

Badanie zostało przeprowadzone w IV kw. 2012 r. Udział w nim wzięło 2 713 respondentów (w 12 krajach) – ankietowano głównie menedżerów.