Do końca dekady przez kanał sprzedaży przepłynie tylko jedna trzecia pieniędzy w branży technologicznej – stwierdził w końcu ub.r. główny analityk Forrestera, Jay McBain, według brytyjskiego CRN-a (channelweb.co.uk).

Swoje przewidywania uzasadnia wzrostem liczby marketplace’ów oraz sprzedaży bezpośredniej. Choć na pierwszy rzut oka odpływ 2/3 środków poza kanał sprzedaży IT wygląda jak katastrofa dla integratorów, z prognozy eksperta wynika, że tak nie będzie.

Po pierwsze w jego ocenie partnerzy nadal będą mieli wielkie możliwości w najbliższych latach, ze względu na rosnące wydatki na IT, które mogą zwiększyć się globalnie do 7 mld dol.

Dla porównania według prognozy Gartnera w 2022 r. światowe wydatki na IT powinny sięgnąć 4,47 mld dol. wobec 4,24 mld dol. w 2021 r. Najszybciej rosnącym segmentem będzie oprogramowanie dla przedsiębiorstw (+11,5 proc. r/r w 2022 r.), a największym (poza telekomunikacją) usługi IT: 1,29 mld dol. przychodów w 2022 r.

Partnerzy powinni wykorzystać nadchodzące trendy

Po drugie zdaniem głównego analityka Forrestera duże korzyści – nawet trzykrotny wzrost – w kolejnych latach osiągną partnerzy, którzy dostosują się do trendów przewidywanych na rynku. Trzeba choćby wziąć pod uwagę to, że zmienią się nabywcy technologii. Według niego będą podobni do konsumentów. Zauważa, że za kilka lat większość kupujących będą stanowili milenialsi (urodzeni w latach 80-tych i 90-tych XX w.), dla których aktywność w cyfrowym świecie jest czymś naturalnym.

Co ciekawe, wśród polskich MŚP widać już trend przejścia do zakupów online – według badania EFL 46 proc. małych i średnich firm w Polsce zwiększy zakupy w sieci o 31 do 50 proc. w ciągu 5 lat. Z kolei już 55 proc. preferuje szybką transakcję, z zakupem online bez kontaktu z doradcą.

Jako numer 1 wśród trendów dekady Jay McBain wskazuje „koordynatora ekosystemu jako nowego zaufanego doradcę”. Według niego nie ma już jednego zaufanego doradcy. W swojej podróży zakupowej klient ma 5 partnerów – wynika z badania. Stąd największe korzyści w tej dekadzie osiągną ci, którzy są w stania pełnić rolę orkiestracji (czyli będą potrafili koordynować, upraszczać, automatyzować, zarządzać procesem itp.).