Ponad połowa firm (51 proc.) w Europie planuje zwiększenie budżetu na IT w 2022 r. – według raportu „The 2022 State of IT” Spiceworks Ziff Davis. Jedynie 7 proc. zamierza ciąć środki.

Więcej w br. zmierzają inwestować przede wszystkim duże firmy (od 500 pracowników wzwyż), a wśród branż liderem wzrostów będzie sektor finansowy.

Jednak trzeba pamiętać, że mimo ogólnego trendu zwiększania budżetów IT, jednocześnie zamiar jest taki, by w br. ograniczać wydatki na IT, które nie są kluczowe dla biznesu.

Praca zdalna i modernizacja motorem wydatków

Przedsiębiorcy nadal nie skąpią na IT przede wszystkim przez pandemię. Jako główne czynniki skłaniające do podniesienia nakładów w 2022 r. wskazano wsparcie pracy zdalnej (48 proc.) oraz konieczność odnowienia starej infrastruktury (48 proc.).

Budżety idą za chmurą

Dane w porównaniu z minionymi latami wskazują, że topnieje udział sprzętu w wydatkach IT przedsiębiorstw, a budżety coraz bardziej przesuwają się w kierunku chmury i usług zarządzanych.

Biorąc pod uwagę firmy w Ameryce Płn. i Europie łącznie, to według raportu w 2022 r. udział chmury w budżetach IT wzrósł o 4 pkt proc. w ciągu dwóch lat, do 26 proc., a usług zarządzanych o 2 pkt do 17 proc.

W Europie – według planów respondentów – w 2022 r. nadal największą część środków na IT przedsiębiorstw pochłonie zakup urządzeń (średnio 30 proc. budżetu). Za nim jest oprogramowanie (27 proc.), a dalej chmura i hosting (25 proc.) oraz usługi zarządzane (18 proc.).

Na liście sprzętu numerem 1 w rankingu planowanych wydatków są laptopy, co nie zaskakuje z powodu pracy zdalnej. W związku z drogą do chmury widać natomiast zmniejszające się zainteresowanie zakupami serwerów. W ślad za tym mają spadać wydatki na oprogramowanie serwerowe.

50 proc. obciążeń w chmurze w 2023 r.

Według danych Spiceworks Ziff Davis w 2023 r. 50 proc. obciążeń firm będzie w chmurze wobec 40 proc. w 2021 r.

W przypadku usług chmurowych i hostowanych przedsiębiorcy zamierzają najwięcej wydać w 2022 r. na rozwiązania z obszaru produktywności, wspierające pracę z dowolnego miejsca (11 proc. chmurowego budżetu). Na drugim miejscu jest backup i odtwarzanie danych oraz web hosting (po 9 proc.). Dalej plasują się IaaS i chmurowy storage (po 8 proc.).

Przypuszcza się, że wzrost wydatków na chmurę w 2022 r. będą napędzać rozwiązania bezpieczeństwa oraz aplikacje desktop-as-a-service.

Co do usług, to na topie jest zarządzany hosting oraz storage i backup.

Jakie nowe technologie chcą kupować firmy

Jeśli chodzi o nowe technologie, to po spadku zapotrzebowania na nie w 2021 r. spodziewany jest poziom adopcji podobny jak przed pandemią. Firmy z Europy w ciągu najbliższych 2 lat zamierzają przeznaczyć środki głównie na automatyzację IT oraz na gigabitowe Wi-Fi (po 73 proc. wskazań). Następne w kolejności są VDI i kontenery (po 61 proc.).

Jest optymizm, ale też świadomość problemów
Pomimo optymizmu co do rosnących budżetów IT i przychodów firm, specjaliści IT są świadomi, że pandemia nadal da popalić działom informatycznym. Ok. 40 proc. jednostek IT spodziewa się, że w 2022 r. będzie musiała sobie radzić sobie z takimi wyzwaniami jak: ograniczona dostępność produktów, opóźnienia w dostawach lub zakłócenia w transporcie, problemy z łańcuchem dostaw, wzrost kosztów produktów, niedobory czipów.
Nieco niżej na liście wyzwań IT na 2022 r. jest wsparcie pracowników zdalnych poprzez dostarczanie im sprzętu i oprogramowania.


Ankietę do raportu „The 2022 State of IT” Spiceworks Ziff Davis przeprowadzono w lipcu ub.r. wśród 1145 menedżerów odpowiedzialnych za zakupy IT w firmach w Ameryce Północnej i Europie. Największą grupę stanowiły podmioty małe (do 99 osób) – 35 proc. oraz średnie (100 – 499 osób) – 32 proc.