VR i AR rusza na podbój na rynku B2B
Prognoza przewiduje duży wzrost sprzedaży sprzętu.

Sprzedaż zestawów do rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR) wyniesie w br. 4,2 mln szt., o 31 proc. więcej niż w 2017 r. – według IDC. Do 2022 r. średni roczny wzrost oceniono na 88 proc., co oznacza za 5 lat dostarczenie 53,1 mln urządzeń na całym świecie. Prognoza obejmuje zarówno zestawy autonomiczne, które mogą działać samodzielnie, jak i wymagające do pracy innych urządzeń, jak komputer.
Z prognozy wynika, że sprzedaż sprzętu do VR w sektorze komercyjnym będzie rosła szybciej niż konsumenckich modeli – średnio o prawie 90 proc. co roku. W przypadku AR, która łączy obraz fizyczny i wirtualny, bilans co roku ma być prawie o 213 proc. na plusie co roku – prognozuje IDC.
Poprawa jest związana z rosnącym wykorzystaniem aplikacji biznesowych.
"Producenci tworzą oprogramowanie biznesowe dla obecnie dostępnych urządzeń, ale już mając na względzie funkcje, które pojawią się w przyszłych wersjach sprzętu" – twierdzi analityk.
W przypadku AR powinno zwiększać się zwłaszcza zapotrzebowanie na urządzenia samodzielne oraz podłączane np. do komputera. Zasadniczy wpływ na popyt w sektorze konsumenckim będą natomiast mieli producenci systemów operacyjnych do smartfonów i tabletów, wprowadzając nowe funkcje dla rozszerzonej rzeczywistości.
Cała kategoria urządzeń do AR powinna przekroczyć 1 mln sprzedanych zestawów w 2020 r. Potem wraz ma nastąpić błyskawiczny wzrost popytu, aż do 21,6 mln szt. do końca 2022 r. Przypuszczalnie pomoże mu wejście na rynek kolejnych producentów, więcej funkcji urządzeń i oprogramowania oraz spadek cen.
Z kolei rynek VR, po niedawnym dołku, ma powrócić do wzrostów w 2019 r. Liczba dostarczonych zestawów na całym świecie zwiększy się do 8,6 mln. Znaczna część tego wzrostu będzie wynikać z coraz powszechniejszego korzystania z powiązanych urządzeń, zwłaszcza w segmencie komercyjnym. Będzie natomiast zmniejszać się zainteresowanie zestawami bez wbudowanego ekranu (do działania potrzebują smartfona). W ich przypadku średni roczny spadek wyniesie -1 proc. do 2022 r.
Prognoza dostaw urządzeń do AR i VR w latach 2018 – 2022
Kategoria produktów | Segment rynku | Dostawy w 2018 r. (mln szt.) | Dostawy w 2022 r. (mln szt.) | Średni wzrost rok do roku |
Rozszerzona rzeczywistość (AR) | Komercyjny | 0,2 | 18,78 | 212,80% |
Konsumencki | 0,03 | 2,8 | 223,10% | |
Razem | 0,22 | 21,59 | 214,00% | |
Wirtualna rzeczywistość (VR) | Komercyjny | 1,25 | 16 | 89,10% |
Konsumencki | 2,77 | 15,49 | 53,70% | |
Razem | 4,02 | 31,49 | 67,20% |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Praca hybrydowa pomnoży wydatki na AR/VR w Europie
Wzrost inwestycji będzie ponad dwukrotny w ciągu kilku lat. Analitycy tłumaczą, dlaczego.
Drukarki: trzy marki w Top 5 urosły, dwie miały niższą sprzedaż
W pierwszym kwartale wyniki większości największych graczy poprawiły się.
Pamięć masowa nabrała rozpędu w Europie
Są trzy istotne powody wzrostu inwestycji w storage w 2022 r. Trend będzie kontynuowany - przewidują analitycy.