Sprzedaż zestawów do rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR) wyniesie w br. 4,2 mln szt., o 31 proc. więcej niż w 2017 r.  – według IDC. Do 2022 r. średni roczny wzrost oceniono na 88 proc., co oznacza za 5 lat dostarczenie 53,1 mln urządzeń na całym świecie. Prognoza obejmuje zarówno zestawy autonomiczne, które mogą działać samodzielnie, jak i wymagające do pracy innych urządzeń, jak komputer.

Z prognozy wynika, że sprzedaż sprzętu do VR w sektorze komercyjnym będzie rosła szybciej niż konsumenckich modeli – średnio o prawie 90 proc. co roku. W przypadku AR, która łączy obraz fizyczny i wirtualny, bilans co roku ma być prawie o 213 proc. na plusie co roku – prognozuje IDC.

Poprawa jest związana z rosnącym wykorzystaniem aplikacji biznesowych.

"Producenci tworzą oprogramowanie biznesowe dla obecnie dostępnych urządzeń, ale już mając na względzie funkcje, które pojawią się w przyszłych wersjach sprzętu" – twierdzi analityk.

W przypadku AR powinno zwiększać się zwłaszcza zapotrzebowanie na urządzenia samodzielne oraz podłączane np. do komputera. Zasadniczy wpływ na popyt w sektorze konsumenckim będą natomiast mieli producenci systemów operacyjnych do smartfonów i tabletów, wprowadzając nowe funkcje dla rozszerzonej rzeczywistości.

Cała kategoria urządzeń do AR powinna przekroczyć 1 mln sprzedanych zestawów w 2020 r. Potem wraz ma nastąpić błyskawiczny wzrost popytu, aż do 21,6 mln szt. do końca 2022 r. Przypuszczalnie pomoże mu wejście na rynek kolejnych producentów, więcej funkcji urządzeń i oprogramowania oraz spadek cen.

Z kolei rynek VR, po niedawnym dołku, ma powrócić do wzrostów w 2019 r. Liczba dostarczonych zestawów na całym świecie zwiększy się do 8,6 mln. Znaczna część tego wzrostu będzie wynikać z coraz powszechniejszego korzystania z powiązanych urządzeń, zwłaszcza w segmencie komercyjnym. Będzie natomiast zmniejszać się zainteresowanie zestawami bez wbudowanego ekranu (do działania potrzebują smartfona). W ich przypadku średni roczny spadek wyniesie -1 proc. do 2022 r.

 

Prognoza dostaw urządzeń do AR i VR w latach 2018 – 2022

 

Kategoria produktów Segment rynku Dostawy w 2018 r. (mln szt.) Dostawy w 2022 r. (mln szt.) Średni wzrost rok do roku
Rozszerzona rzeczywistość (AR) Komercyjny 0,2 18,78 212,80%
  Konsumencki 0,03 2,8 223,10%
  Razem 0,22 21,59 214,00%
Wirtualna rzeczywistość (VR) Komercyjny 1,25 16 89,10%
  Konsumencki 2,77 15,49 53,70%
  Razem 4,02 31,49 67,20%

Źródło: IDC