Według IDC polski rynek usług IT będzie rósł średnio o 4 proc. w ciągu najbliższych 5 lat.
W 2019 r. jego wartość w Polsce przekroczy 4 mld dol., a w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (z wyłączeniem Rosji) – 11 mld dol.

W ub.r. większość kontraktów zawarto tradycyjnie z firmami z branży finansowej i telekomunikacyjnej. Zaobserwowano jednak większe niż przed rokiem zainteresowanie usługami IT ze strony przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Duże ożywienie nastąpiło wśród firm działających na rynku B2C, gdzie często to klienci dyktują warunki, motywując firmy do wdrażania nowoczesnych rozwiązań.

IT „na żądanie”
Według IDC spada zainteresowane prostymi usługami instalacji i wsparcia technicznego na rzecz outsourcingu – głównie hostingu aplikacji i infrastruktury, które coraz częściej przybierają formę usługi „na żądanie”.  W miarę, jak rośnie chęć użytkowników do korzystania z nowoczesnych modeli zakupu IT – zautomatyzowanych, samoobsługowych, as-a-Service – rosną też wymagania wobec dostawców. Klienci rezygnują z czasochłonnych i kosztownych inwestycji na rzecz krótszych i łatwiejszych w zarządzaniu projektów, których efekty można zauważyć znacznie szybciej.

Nowe wyzwania dla integratorów i dostawców
Zmiany widoczne na rynku usług IT są związane z potrzebami firm, które muszą podejmować błyskawiczne decyzje i dopasowywać ofertę do nowych oczekiwań klientów. Według IDC inwestycje w technologie tzw. Trzeciej Platformy (chmura, rozwiązania mobilne, analityka/Big Data i media społecznościowe) są obecnie jedynym sposobem na to, by sprostać tym wyzwaniom.

IDC zwraca uwagę, że zmiany tworzą korzystne warunki do wejścia na rynek nowych graczy – niewielkich firm oferujących innowacyjne, często niszowe produkty. To np. deweloperzy oprogramowania i start up’y, firmy skupione na jednym rozwiązaniu czy jednym problemie. Nie są to integratorzy, ale usługi integratorskie mogą być częścią ich oferty.

Ponadto w ocenie IDC będzie szybko rosła konkurencja ze strony firm działających globalnie, a także podmiotów, które w zasadzie nie są firmami IT, lecz dostawcami konkretnych rozwiązań biznesowych. Chodzi np. o platformy do obsługi finansowo-księgowej małych i średnich firm. Nie sprzedają one aplikacji księgowych wymagających zakupu licencji, ale dla firm IT oferujących takie rozwiązania są konkurencją.

IDC prognozuje, że nowa konkurencja będzie wyzwaniem dla tradycyjnych dostawców i dużych integratorów głównie ze względu na fakt, że bardziej niż doświadczenie i sprawdzone rozwiązania dla klientów będzie liczyła się funkcjonalność i model oferowanych rozwiązań.