Urządzenia drukujące: sprzedaż w dół
W IV kw. 2012 r. dostawy maszyn drukujących na świecie skurczyły się o 11,2 proc. rok do roku. Wzrosło jednak zainteresowanie laserowymi urządzeniami mono. Canon i Brother zyskali – poinformowało IDC.
W minionym kwartale według IDC na światowy rynek dostarczono 31,1 mln urządzeń drukujących (w IV kw. 2011 r. – 35 mln). Większość (64 proc.) stanowiły modele atramentowe, ale ich sprzedaż spadła więcej niż średnia dla całego rynku – o 14 proc. Pogorszenia koniunktury tak bardzo nie widać w przypadku urządzeń laserowych. Na popularności zyskał sprzęt monochromatyczny (wzrost o 2 proc. rok do roku), który ma już 27 proc. całego rynku. Zdaniem IDC chętnie kupują go firmy, zwłaszcza w ciężkich czasach, bo i tak większość wydruków jest czarno – białych. Zmniejszył się natomiast zbyt laserowych urządzeń kolorowych – nieznacznie (o 1 proc.), ale w całym 2012 r. roku minus był już 11-procentowy.
– Za spadki odpowiada przede wszystkim segment atramentowy, ze względu na mniejszy popyty ze strony konsumentów, ale zainteresowanie urządzeniami atramentowymi w firmach wyraźnie wzrosło. Sprzęt z wyższej półki rekompensuje dostawcom mniejszą sprzedaż do klientów domowych – komentuje Phuong Hang, menedżer IDC, który przewiduje, że popyt w najbliższych kwartałach zwiększy się, ale wzrost będzie jednocyfrowy.
Wśród producentów większość zakończyła IV kwartał na minusie. Najwięcej stracili Epson (spadek sprzedaży o 23,9 proc.) i Samsung (21,4 proc.). Wśród najważniejszych marek wzrosty odnotowali Canon (6,9 proc.) i Brother (5,9 proc.). W przekroju całego roku Brother był jedynym producentem z pierwszej piątki, który zwiększył sprzedaż (o 5,9 proc.). Canon natomiast miał podobny wynik co rok wcześniej (spadek o 0,8 proc.). Na całym rynku spadek dostaw urządzeń drukujących w 2012 r. wyniósł 9,9 proc.
Dostawy urządzeń drukujących w IV kw. 2012 r. (cały świat)
Producenci |
Dostawy w IV kw. 2012 r. |
Udział w rynku w IV kw. 2012 r. |
Dostawy w IV kw. 2011 r. |
Udział w rynku w IV kw. 2011 r. |
Wzrost rok do roku |
1. HP |
12,964,690 |
38.5% |
13,796,026 |
39.5% |
-13.3% |
2. Canon |
6,969,497 |
22.4% |
6,517,039 |
18.6% |
6.9% |
3. Epson |
4,481,031 |
14.4% |
5,887,070 |
16.8% |
-23.9% |
4. Brother |
2,129,085 |
6.9% |
2,011,395 |
5.8% |
5.9% |
5. Samsung |
1,442,442 |
4.6% |
1,834,449 |
5.2% |
-21.4% |
Pozostali |
4,072,454 |
13.1% |
4,929,303 |
14.1% |
-17.4% |
Razem |
31,059,199 |
100.0% |
34,975,282 |
100.0% |
-11.2% |
Źródło: IDC Worldwide Quarterly Hardcopy Peripherals Tracker, luty 2013
Podobne aktualności
Fujifilm wchodzi na rynek kopiarek w Europie
Na początek zacznie sprzedawać wielofunkcyjne drukarki biurowe w dwóch krajach.
Przetarg: 11,5 mln zł na drukarki i skanery
Czterech wykonawców złożyło oferty w postępowaniu na wyposażenie jednostek administracji.
Polskie biura chcą kupować odnawiany sprzęt. Podają warunki
Dla 24 proc. polskich firm odnowiony sprzęt to produkt pierwszego wyboru, a 48 proc. rozważa taki zakup - według badania.