Prezes UOKiK postawił zarzuty Jura Poland (wyłączny importer ekspresów do kawy marki Jura) i osobie zarządzającej w spółce, która odpowiadała za politykę dystrybucyjną. Postępowanie prowadzone jest również przeciwko sprzedawcom ekspresów Jura: Euro-net, Media Saturn Holding, Media Saturn Online i Terg, czyli właścicielom sklepów RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi im kara 10 proc. obrotu, a menedżerom 2 mln zł.

Jak utrzymuje UOKiK m.in. podczas przeszukania w siedzibach kilku spółek znaleziono dowody wskazujące, że Jura Poland mogła zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję z autoryzowanymi dystrybutorami swoich produktów.

Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że spółka Jura Poland mogła zawrzeć zmowę cenową ze sprzedawcami ekspresów, w tym największymi sklepami z elektroniką i sprzętem AGD. Przedsiębiorcy mogli przez blisko 10 lat w niedozwolony sposób ustalać ceny produktów” – twierdzi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że stawki u sprzedawców za ekspresy Jura nie mogły być niższe niż ustalone, mogło dochodzić również do uzgadniania cen promocyjnych i wartości gratisów dla klientów końcowych.

Jura Poland mogła również monitorować ceny stosowane przez autoryzowanych dystrybutorów i interweniować, jeśli były one poniżej ustalonego poziomu, np. grożąc wstrzymaniem dostaw czy rozwiązaniem umowy. Sprzedawcy mogli również wzajemnie obserwować swoje działania i w razie stosowania zbyt niskich cen zwracać się do Jura Poland o interwencję – twierdzi urząd.

We wrześniu ub.r. UOKIK nałożył na Euro-net 10 mln zł kary za utrudnianie przeszukania. Spółka nie zgadza się z zarzutami, odwołała się od tej decyzji.