UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Samsungowi
Prezes UOKiK ma zastrzeżenia dotyczące reklam telewizorów Samsunga. Koncernowi grozi potężna kara. Sprzedawcami sprzętu zajęła się natomiast Inspekcja Handlowa.
Według UOKiK reklama telewizorów Samsunga mogła błędnie sugerować, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji. Stwierdzono wiele elementów naśladujących spoty MAC (które prowadziło kampanię informacyjną, dotyczącą przejścia z telewizji analogowej na cyfrową). W związku z tym prezes UOKiK zdecydowała o wszczęciu postępowania przeciwko Samsung Electronics Polska. Urząd sprawdzi, czy reklama wprowadzała konsumentów w błąd poprzez sugerowanie, że jest częścią kampanii społecznej, co mogło wpłynąć na decyzje zakupowe. Jeżeli zarzuty się potwierdzą, koncernowi grozi kara w maksymalnej wysokości do 10 proc. rocznego przychodu (ponieważ sprawa dotyczy tzw. praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów). Postępowanie powinno zakończyć się w ciągu 2 – 3 miesięcy.
Na zlecenie UOKiK kontrole prowadzi także Inspekcja Handlowa. Sprawdza, czy sprzedawcy wywiązują się z obowiązków informacyjnych związanych z cyfryzacją. Mianowicie, jeżeli mają w ofercie telewizor lub dekoder nieprzystosowany do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, powinni o tym zawiadomić klienta. Tenże musi na piśmie potwierdzić, że otrzymał stosowną informację. W e-sklepach nabywca musi najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy dowiedzieć się od sprzedającego, że odbiornik nie jest przystosowany do odbioru telewizji cyfrowej. Ponadto Inspekcja Handlowa zwraca uwagę, czy w sklepach w widocznym miejscu wisi informacja, iż tylko odpowiednie odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej.
Za niedopełnienie ww. obowiązków sprzedawcy grozi kara od 1 tys. zł do 50 tys. zł. Kontrole związane z telewizją cyfrową rozpoczęły się pod koniec 2011 r. Do końca listopada 2012 r. sprawdzono 463 przedsiębiorców. Nieprawidłowości wykryto u 33 z nich (7,1 proc.). Dotyczyły one braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu oraz dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.
Podobne aktualności
Samsung 10-krotnie zwiększył zysk
Poprawa koniunktury na rynku DRAM i NAND podbiła zyski koncernu.
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.
Zarzuty UOKiK wobec Vectry
Operator podwyższał klientom opłaty abonamentowe powołując się na wskaźnik inflacji.