UOKiK kontynuuje postępowania dotyczące firm z branży – wynika ze sprawozdania z działalności urzędu za 2021 r.

Podejrzenie ustalania cen sprzętu do monitoringu

Otóż wśród postępowań w zakresie praktyk ograniczających konkurencję toczy się postępowanie wyjaśniające w sprawie Dahua Technology Poland.

UOKiK twierdzi, iż otrzymywał sygnały z rynku, że spółka mogła ustalać z autoryzowanymi dystrybutorami obowiązek odsprzedaży produktów marki Dahua w cenach wskazanych w przesłanym im cenniku. Dotyczy to sprzętu do monitoringu, takiego jak kamery IP i HDCVI, rejestratory, wideodomofony oraz stacje bramowe i portierskie.

Za nieprzestrzeganie ustaleń dotyczących cen mogło grozić np. odebranie rabatów – utrzymuje UOKiK.

W zeszłym roku pracownicy urzędu przeszukali siedzibę polskiej spółki Dahua i jej 3 partnerów handlowych.

Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia, wszczęte zostanie postępowanie antymonopolowe i postawione zostaną zarzuty konkretnym przedsiębiorcom – informuje UOKiK.

Apple na celowniku urzędu

Prezes UOKiK wszczął również postępowanie wyjaśniające w sprawie nowych zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach Apple’a. Sprawa dotyczy sprzętu z systemami iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 i późniejszymi wersjami.

Otóż Apple w nowych systemach znacznie ograniczył możliwość pozyskiwania danych osobowych przez aplikacje zewnętrznych firm w celu wysyłania spersonalizowanych reklam. W związku z tym są
wątpliwości, czy taka zmiana miała służyć promocji własnej usługi reklamowej Apple Search Ads, co w ocenie UOKiK mogłoby naruszać reguły konkurencji.

Urząd sprawdzi, czy gigant w ten sposób próbuje wyeliminować konkurentów na rynku zindywidualizowanych usług reklamowych.

Ukrywanie negatywnych opinii na Ceneo i Opineo. Deklaracja zmiany

UOKiK w sprawozdaniu nawiązuje też sprawy dotyczącej Ceneo.pl i Opineo.pl. Jak ustalił urząd, na portalach ukrywano część negatywnych opinii i ocen dotyczących e-sklepów i pokazywano niepełne statystyki w tym zakresie.

Opinie krytyczne wobec sklepów nie były wyświetlane m.in. wtedy, gdy spór ze sprzedawcą został rozwiązany, a konsument wycofał opinię.

Urząd stoi na stanowisku, że oba portale powinny podawać liczbę wycofanych ocen, gdyż mogą one znikać dzięki jakiejś formie gratyfikacji dla konsumenta (np. bonu, rabatu).

W odpowiedzi na wystąpienie prezesa UOKiK do przedsiębiorców, Ceneo.pl i Opineo.pl zadeklarowali zmianę dotychczasowej praktyki.

Vectra podnosiła stawki wbrew umowom – wg UOKiK

UOKIK wszczął również postępowanie przeciwko Vectrze. Jak ustalił, operator wprowadził jednostronnie klauzulę do obowiązujących umów, umożliwiającą coroczne podwyższanie abonamentu.

W ocenie UOKiK umowy nie zawierały zapisów pozwalających na takie zmiany (klauzul modyfikacyjnych).

Na etapie postępowania wyjaśniającego prezes urzędu wystąpił do Vectry o rezygnację z planowanej zmiany. Mimo to spółka podniosła wysokość abonamentu w oparciu o wprowadzoną klauzulę – informuje UOKiK.

Wyroki ws. telekomów

UOKiK informuje również o szeregu postępowań dotyczących operatorów. M.in. prezes UOKiK postawił zarzuty Orange i i P4 (Play) wsprawie pobierania płatności za aktywację usług dodatkowych bez wyraźnej zgody konsumentów. W przypadku analogicznych postępowań dotyczących Polkomtela i T-Mobile wydane wcześniej decyzje UOKiK zostały podtrzymane przez sądy w 2021 r.

Zakończono prawomocną decyzją, m.in. wobec Orange, sprawę nieprawidłowości przy aktywacji
płatnych usług flash SMS i rozliczanych poprzez direct billing. W 2021 r. analogiczne postępowanie urząd wszczął również przeciwko T-Mobile.