UOKiK: klient nie musi zwracać towaru w oryginalnym opakowaniu
Urząd powiększył listę klauzul niedozwolonych. Ponownie zabroniono e-sklepom wymagania od klienta, by w razie odstąpienia od umowy zwracał on nierozpakowany towar.
W marcu według Trusted Shops lista niedozwolonych klauzul powiększyła się o 73 pozycje, w tym 25 dotyczące handlu internetowego. Jak zwykle UOKiK zwrócił uwagę na zapisy w regulaminach e-sklepów, ograniczających prawa klienta w razie odstąpienia od umowy. Nie pierwszy raz wciągnięto na indeks formułę, iż klient musi zwrócić towar w oryginalnym i nieuszkodzonym opakowaniu (nr wpisu 4396). To nie może być warunkiem przyjęcia zwrotu (od tej zasady są wyjątki, np. oryginalne nienaruszone opakowanie jest wymagane w przypadku płyt, programów komputerowych). UOKiK pilnuje także, by resellerzy nie obciążali kosztami klienta w razie odstąpienia od umowy. W takiej sytuacji konsument płaci tylko za wysyłkę towaru do sklepu. Sprzedawca musi natomiast zwrócić cenę towaru i koszt dostawy do klienta (4365).
Ponadto UOKiK w minionym miesiącu sprawdzał wpisy w regulaminach dotyczące prawa do reklamacji. Stwierdzono, że reseller nie może ograniczać praw klienta, stwierdzając, że reklamacji podlegają wyłącznie wady stwierdzone w towarze nie zużytym (4350). Urząd zajął się również sklepami, które próbują unikać odpowiedzialności za zaginioną przesyłkę do klienta. Taka praktyka również jest zabroniona (4385).
Więcej klauzul można znaleźć na stronie Trusted Shops.
Podobne aktualności
Przedsiębiorcom grożą nowe pozwy grupowe
Weszło w życie nowe prawo ułatwiające konsumentom grupowe dochodzenie roszczeń.
Nowe kary UOKiK za fałszywe opinie
Dwie firmy publikujące za pieniądze fałszywe opinie o produktach mają zapłacić 85 tys. zł kar.
Dark patterns: częste zjawisko w e-commerce
Ponad 75 proc. z 642 zbadanych stron internetowych i aplikacji mobilnych e-commerce stosowało przynajmniej jedną z manipulacyjnych praktyk sprzedażowych (tzw. dark patterns*).