UOKiK: Dahua utrudniała przeszukanie. Spółce grozi wysoka kara
Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary na Dahua Technology Poland.
Informacja wysłana do pracowników o rozpoczęciu przeszukania w Dahua mogła doprowadzić do zacierania istotnych dowodów – uważa prezes UOKiK.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary na Dahua Technology Poland. Urząd twierdzi, że działanie spółki mogło utrudniać przeszukanie prowadzone w ramach postępowania wyjaśniającego.
UOKiK i policja weszli do biura Dahua
Do przeszukania w biurze Dahua Technology Poland doszło we wrześniu 2021 r. Miało to związek z postępowaniem wyjaśniającym. UOKiK otrzymał informacje, że spółka mogła w niedozwolony sposób ustalać z autoryzowanymi dystrybutorami ceny odsprzedaży urządzeń chińskiej marki (jest ich wyłącznym importerem). Przeszukano wówczas także siedziby firm DTS System z Lublina, MKJ z Gdańska oraz E–commerce Partners z Częstochowy.
UOKiK wyjaśnia, co mu się nie spodobało podczas wejścia do siedziby Dahua Technology Poland w ub.r.
„Podczas pierwszych kroków formalnych przeszukania w Dahua Technology Poland, pracownicy urzędu zwrócili się do obecnych przedstawicieli spółki o nieinformowanie jeszcze pozostałych pracowników o rozpoczęciu działań urzędu. Pomimo tego, w trakcie wstępnego etapu przeszukania i przed zabezpieczeniem zasobów Dahua Technology Poland, jeden z menedżerów wysłał do swoich współpracowników za pośrednictwem komunikatora w telefonie, wiadomość informującą o działaniu UOKiK” – twierdzi urząd.
Tym samym podczas akcji nie było efektu zaskoczenia, który według szefa urzędu jest kluczowy dla pozyskania istotnych materiałów w sprawie niedozwolonych porozumień przedsiębiorców.
„Mogło to doprowadzić do zacierania istotnych dowodów, dlatego wszcząłem postepowanie w sprawie nałożenia na spółkę kary finansowej” – wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Utrudnianie lub uniemożliwianie przeszukania – nawet nieumyślne – jest zagrożone karą do równowartości 50 mln euro.
Podobne aktualności
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.
Zarzuty UOKiK wobec Vectry
Operator podwyższał klientom opłaty abonamentowe powołując się na wskaźnik inflacji.
Dahua odwoła się od decyzji UOKiK
"Nie zgadzamy się z oceną postępowania" - oświadczyła spółka.