Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, które objęło Pay Pal Europe z siedzibą w Luksemburgu oraz Meta Platforms z Irlandii (właściciel Facebooka). Celem jest ustalenie, czy konsumenci wpłacający pieniądze na pomoc ofiarom wojny w Ukrainie są prawidłowo informowani o kilkukrotnym przewalutowaniu ich środków, co skutkuje pobraniem z konta wyższych kwot niż te przekazywane na rzecz organizacji charytatywnych. Jest to wstępny etap analizy sprawy.

Urząd informuje, że działania mają związek ze skargą konsumenta, który, chcąc pomóc, wpłacił pieniądze na jedną ze zbiórek udostępnionych na Facebooku przez organizację charytatywną. Jak twierdzi, nie wiedział, że jego konto zostanie pomniejszone nie tylko o kwotę przekazaną w ramach zbiórki, ale także o koszt podwójnego przewalutowania tych środków: ze złotych na dolary, a następnie z dolarów na euro.  

Jednocześnie szef UOKiK zaapelował do pośredników płatności, by osoby, które chcą pomóc finansowo uchodźcom z Ukrainy, nie ponosiły dodatkowych nieuzasadnionych kosztów.  

Informacje, co można zrobić dla obywateli Ukrainy, znajdują się na rządowej stronie pomagamukrainie.gov.pl.