Grupa Unima 2000, realizująca projekty teleinformatyczne, automatyki budowlanej i contact center, w I poł. 2017 r. zwiększyła przychody o 16 proc., do 19,3 mln zł. Marża brutto na sprzedaży wyniosła blisko 19 proc. w ujęciu jednostkowym i ponad 14 proc. na poziomie skonsolidowanym.

W 2016 r. przychody grupy wzrosły o ponad 24 proc. względem roku 2015, do 41,5 mln zł, a zysku netto o 336 proc., do 741 tys. zł.

Grupa zanotowała 0,4 mln zł straty netto, co wyjaśnia wyższymi kosztami finansowymi (jak koszty finansowania zewnętrznego, opłaty za gwarancje kontraktowe). Ponadto, ponieważ spółki zależne nie zrealizowały założeń budżetowych w pierwszej połowie 2017 roku, dokonano odpisu wartości udziałów w spółce Iqnet na kwotę 0,27 mln zł.

– W I półroczu 2017 sprawdziły się nasze oczekiwania co do wzrostu sprzedaży w obszarze  projektów IT, ale nie przełożyło się to na wynik w tym segmencie. To konsekwencja naszej koncentracji na nowych, bardzo perspektywicznych działaniach prosprzedażowych obejmujących portfolio IBM, w szczególności rozwiązań związanych z Big Data i GDPR. Spółka w pierwszym półroczu 2017 wykonała już pierwsze projekty tego typu dla dużych klientów – podkreślił prezes Krzysztof Kniszner.

W przypadku projektów związanych ze spełnieniem wymogów rozporządzenia GDPR (RODO), które wejdzie w życie w maju 2018 r., spółka spodziewa się zapotrzebowania na rozwiązania obejmujące m.in. przesyłanie i przetwarzanie danych, kustomizację, integrację nowych systemów z już działającymi, dalszy transfer informacji, zabezpieczenia, szyfrowanie. Krzysztof Sikora, członek zarządu spółki, wśród klientów wymienia duże organizacje: ubezpieczalnie, banki, płatne telewizje, call center z oddziałami w Polsce.

Integrator wyjaśnia, że z uwagi na inwestycje związane z koniecznością zwiększenia kompetencji, m.in. w zakresie rozwiązań RODO, w I poł. 2017 r. odnotował niższą marżę w obszarze IT niż rok wcześniej (ponad 30 proc. wobec 50 proc.). Oczekuje jednak powrotu do wyższej rentowności w tym obszarze w przyszłym roku.

Grupa liczy na znaczący impuls wzrostowy związany z koniecznością dostosowania organizacji do RODO. Spodziewa się także wpływu tych regulacji na rynek call center.

– Banki muszą uzyskać nowe zgody klientów. Nie ma innej drogi niż telemarketing. To może rozruszać rynek call center – uważa Krzysztof Sikora. Tym niemniej jego zdaniem mniejsze podmioty, których nie stać na inwestycje, mogą nie wytrzymać konkurencji. Przypomina niedawną upadłość dwóch call center na 60-70 stanowisk. Zwraca również uwagę, że na branżę contact center negatywnie wpłynęło podniesienie płacy minimalnej – wzrosły koszty obsługi, przez co część klientów ograniczyło zlecenia.

W ocenie zarządu Unimy 2000 drugie półrocze br. powinno cechować się znaczącą poprawą marż i wyniku finansowego za sprawą wspomnianych działań, jak również dzięki realizowanej strategii sprzedaży w obszarze IT.  

W I półroczu 2017 grupa Unima 2000 odnotowała natomiast duży spadek przychodów i marż w segmencie automatyki budynkowej, co wyjaśnia spowolnieniem prac w ramach realizowanych projektów i zatrzymaniem inwestycji. Wynik pociągnęła w dół także stagnacja na rynku zamówień publicznych, co spowodowało wzrost konkurencji cenowej i spadek marż. Ale można liczyć na poprawę.

Spółka spodziewa się przyspieszenia prac w obszarze automatyki budynkowej w IV kw. br. W tym biznesie integrator współpracuje częściej z firmami instalatorskimi (w obszarze IT sporadycznie korzysta z pomocy innych integratorów). Krzysztof Sikora zauważa, że w obszarze automatyki budynkowej jest znacznie większa konkurencja, niż w branży bezpieczeństwa czy call center.