Według agencji Bloomberg wiele przedsiębiorstw (nie wymienionych z nazwy) poskarżyło się w Brukseli na praktyki reklamowe Google’a, takie jak AdWords. Komisja Europejska na tej podstawie ma przygotowywać zarzuty. Warunki świadczenia usług AdWords i AdSense są pod lupą KE od 2010 r., gdy konkurenci zwrócili uwagę na klauzule wyłączności i restrykcje wobec reklamodawców.

Reklama online to najważniejsza pozycja w przychodach Google’a i holdingu Alphabet. W całym 2015 r. wygenerowała 75 mld dol. obrotu, a w I kw. br. przyniosła gigantowi 18 mld dol. wobec 20 mld dol. całkowitych obrotów spółki. Z tego 14 mld dol. pochodziło z usług takich jak AdWords. Jeśli UE rozpocznie postępowanie, obejmie ono kluczowy biznes koncernu.

Obecnie Komisja Europejska prowadzi postępowanie antymonopolowe w sprawie systemu Android i wyszukiwarki internetowej. Zarzuca Google’owi nadużywanie dominującej pozycji na rynku wyszukiwarek w Europie oraz wykorzystywanie Androida do umocnienia tej pozycji kosztem konkurencji – producenci sprzętu z tym systemem muszą według KE pozwolić na korzystanie z domyślnej wyszukiwarki. Pod lupą są także usługi zakupowe, z tym że postępowanie w tej sprawie przesunięto.