UKE wstrzymuje egzekucję przepisów ws. etykiet
Dostawcy elektroniki mogą odetchnąć.
Sprzedawcy mogą dalej oferować sprzęt ze starymi etykietami, który wciąż jest w magazynach.
Urząd Komunikacji Elektronicznej wstrzyma się z egzekwowaniem przepisów w sprawie etykietowania energetycznego do 1 marca 2021 r. Pierwotnie miały wejść w życie 1 listopada 2020 r.
O takie rozwiązanie apelowali przedsiębiorcy branży elektronicznej. Również Komisja Europejska rekomendowała przesunięcie w związku z pandemią. Nowe etykiety wprowadzają nowe oznaczenia, nie będzie już np. A+++.
Wdrożenie nowych przepisów już teraz oznaczałoby nie lada komplikacje dla sprzedawców RTV i AGD. W momencie wejścia w życie rozporządzenia dostawcy muszą oferować nowe etykiety wraz z produktami, które wprowadzają do obrotu, jak również umieszczać odpowiednie dane w nowej karcie produktu.
Jednak ze względu na spadek popytu w magazynach zalega sprzęt wyprodukowany wcześniej, gdy nie było wymagań etykietowych. Trudno byłoby go sprzedać od ręki, gdyby nowe przepisy weszły w życie już teraz.
Związek Cyfrowa Polska argumentował również, że ze względu na Covid-19 w wielu państwach zamknięto fabryki i laboratoria, zmniejszono moce produkcyjne. W związku z tym testowanie produktów na potrzeby dokumentacji technicznej według nowych wymagań jest utrudnione lub niemożliwe.
Bez reakcji UKE polskie firmy znalazłyby się w gorszej sytuacji niż ich zagraniczni konkurenci, bo w większości krajów UE już wcześniej przesunięto termin dotyczący etykiet.
Zgodnie z rozporządzeniem KE zmieni się m.in. skala dotycząca oznaczeń na etykietach energetycznych umieszczanych na urządzenia RTV i AGD. Znikną oznaczenia typu A+++. Zostanie przywrócona skala od A do G. Nowym elementem będzie kod QR, który po zeskanowaniu za pomocą smartfona, pozwoli konsumentowi uzyskać dodatkowe informacje o produkcie. Zmiany mają uprościć klientom wybór najbardziej energooszczędnych urządzeń.
Podobne aktualności
Kraje CEE i Polska mogą być liderami sektora IT w UE
Mamy duży potencjał do szybkiego rozwoju branży, jednak jest wiele barier do pokonania na tej drodze - wynika z raportu.
12 proc. badanych firm korzysta z Big Data
"W polskich firmach nadal brakuje świadomości na temat korzyści z wykorzystania dużych zbiorów danych" - stwierdzono w raporcie.
Integrator dołączył do Związku Cyfrowa Polska
Zajmie się m.in. kwestiami unowocześniania polskich MŚP i cyfryzacji edukacji.