W I kw. 2023 r. sprzedaż brutto Exclusive Networks przekroczyła 1 mld euro czwarty kwartał z rzędu. Wyniosła 1,18 mld euro, czyli o 28 proc. więcej niż przed rokiem. Przychody poprawiły się o 25 proc., do 893 mln euro. Z tego zdecydowaną większość, blisko 700 mln euro, francuska firma wypracowała w regionie EMEA, gdzie dynamika była wysoka dzięki kontynuacji popytu z 2022 r. i sporym zaległościom.

Po raz kolejny rozwijaliśmy się szybciej niż rynek cyberbezpieczeństwa, odnotowując wzrost we wszystkich regionach. To imponujący wynik w wymagającym środowisku makro, które wpłynęło na globalne budżety IT” – komentuje CEO Jesper Trolle.

Podkreśla też kluczową rolę, jaką dwupoziomowy model dystrybucji (dotarcie do klientów końcowych poprzez partnerów) odgrywa w coraz bardziej złożonym i rozdrobnionym ekosystemie cyberbezpieczeństwa.

Skąd się wziął taki wzrost

Większość wzrostu sprzedaży w I kw. br. (24 proc.) to efekt współpracy z obecnymi dostawcami w regionach, w których już działa Exclusive. Ekspansja geograficzna vendorów dołożyła kolejne 2 proc., a następne 2 proc. współpraca VAD-a z nowymi dostawcami.

Wskaźniki utrzymania dostawców i klientów ponownie poprawiały się dzięki nadal dużemu popytowi na rozwiązania cyberbezpieczeństwa. Wskaźnik utrzymania dostawców netto wzrósł o 126 proc. (+119 proc. w I kw. 2022 r.), a klientów o 123 proc. (+116 proc. w I kw. 2022 r.). Oznacza to, że ci sami klienci wydali o blisko jedną czwartą więcej na zakupy u VAD-a niż rok wcześniej.

Dalsza poprawa pomimo niepewności

Dystrybytor jest przekonany, że pomimo spowolnienia i niepewności na rynku zrealizuje prognozy na cały rok, co będzie oznaczać dalszą wyraźną poprawę wyników.

W całym 2023 r. Exclusive Networks przewiduje:
Sprzedaż brutto powyżej 5,15 mld euro (w 2022 r. 4,53 mld euro)
Marża netto 450-465 mln euro (w 2022 r. 411 mln euro)
Zysk operacyjny 172-178 mln euro (w 2022 r. 154 mln euro)
Operacyjny free cash flow powyżej 80 proc. skorygowanej EBITDA.