Blisko 90 proc. dyrektorów z zarządów twierdzi, że digitalizacja jest elementem wszystkich strategii rozwoju firmy. Jednak jedynie 35 proc. przyznaje, że osiągnęło lub jest na dobrej drodze do realizacji celów transformacji cyfrowej – według badania Gartnera.

Zarządy osiągnęły punkt, w którym cyfrowa strategia biznesowa i ogólna strategia biznesowa są jednym i tym samym” — twierdzi Jorge Lopez, wiceprezes w Gartnerze. – Zastanawiają się, w jaki sposób wstrząsy i zagrożenia mogą być szansą dla firmy. CEO i CIO będą musieli przyjąć ten sposób myślenia”.

Teraz to prezesi odpowiadają za cyfryzację

W badaniu Gartnera większość menedżerów z zarządów wskazała, iż to CEO są odpowiedzialni za kierowanie cyfrowymi inicjatywami biznesowymi (28 proc.). Ich rola w decyzjach o inwestycjach w IT wydaje się więc większa, niż CTO (19 proc.) i CIO (14 proc.). Mijają zatem czasy, gdy szefowie firmy pozostawiali sprawy cyfryzacji działom IT.

W co chcą inwestować dyrektorzy

Menedżment deklaruje chęć inwestycji w przełomowe technologie, które przyczynią się do sukcesu przedsiębiorstwa.

Najwięcej pytanych (40 proc.) uważa, że ​​sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są niezbędne do osiągnięcia sukcesu w cyfrowym biznesie w ich organizacji. Na drugim miejscu jest udoskonalenie oprogramowania (30 proc.), a na kolejnym dane i analityka (28 proc.). Chmura uplasowała się na czwartej pozycji (22 proc.).

Najważniejsze przełomowe technologie niezbędne do osiągnięcia sukcesu w biznesie cyfrowym – zdaniem dyrektorów

Źródło: Gartner

Dyrektorzy mają większy apetyt na ryzyko

Badanie wykazało, że mimo obaw kryzysu 64 proc. dyrektorów będzie miało większy apetyt na ryzyko do 2024 r. To wzrost wobec ub.r.

Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana

„Zarządy zdają sobie sprawę, że podejmowanie decyzji w niespokojnym środowisku biznesowym wymaga wyższego poziomu ryzyka” – tłumaczy Jorge Lopez. – „Umiejętność podejmowania ryzyka ma kluczowe znaczenie dla konkurowania w tempie innowacji”

Większość (71 proc.) menedżerów twierdzi, że dąży lub planuje realizować „cyfrową architekturę ekonomiczną” w tym roku. Według Gartnera jest to podejście, które przedsiębiorstwa niecyfrowe mogą wykorzystać do osiągnięcia podobnych korzyści, jak firmy „digital native” (wzrost, rentowność, kapitalizacja, wartości marki).

Ewolucja od tradycyjnego podejścia do kwartalnych zwrotów do długoterminowego podejścia wymaga znaczącej zmiany sposobu myślenia” — zauważa ekspert Gartnera.

——–

W badaniu uczestniczyło 281 dyrektorów z zarządów firm z obu Ameryk, Europy, regionu Azji i Pacyfiku.