Ponad 61 proc. respondentów z Polski chce nadal pracy hybrydowej, a 11 proc. pragnie pracować w pełni zdalnie. Jedynie blisko jedna czwarta (24,4 proc.) chce przebywać w biurze w pełnym wymiarze godzin – według badania Cisco.

Życzenia to jedno, a praktyka drugie. Problemem w efektywnej i bezpiecznej pracy zdalnej jest zwłaszcza niewydajna sieć i słaba ochrona cyfrowa. Ale nie tylko.

Większość potrzebuje lepszej sieci do pracy zdalnej

Otóż 80,6 proc. polskich respondentów twierdzi, że infrastruktura sieciowa jest niezbędna do bezproblemowej pracy w domu, ale tylko 62 proc. zaznacza, że ich firma dysponuje obecnie odpowiednimi rozwiązaniami (globalnie jest nieco lepiej – 67,9 proc.).

Prawie sześciu na dziesięciu respondentów (55,2 proc.) uważa, że regularne problemy z łącznością ograniczają karierę pracowników zdalnych.  

Ponad 40 proc. nie jest odpowiednio chroniona

Prawie trzy czwarte (73 proc.) pracowników uważa, że bezpieczeństwo cybernetyczne ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy hybrydowej, ale tylko 59 proc. twierdzi, że ich organizacja dysponuje obecnie odpowiednimi możliwościami i protokołami.

Z kolei 56,8 proc. ocenia, że wszyscy pracownicy w ich firmie rozumieją zagrożenia cybernetyczne związane z pracą hybrydową, a 64,5 proc. uważa, że liderzy biznesowi mają odpowiednią wiedzę i świadomość tych zagrożeń. Czyli tutaj braki też są niepokojące.

  • Jedynie 18,9 proc. ankietowanych w Polsce potwierdza, że ich organizacja jest bardzo dobrze przygotowana do pracy hybrydowej.

Trudniej się zaangażować tylko przez komunikator i telefon

Kolejny duży problem pracy na odległość oprócz kwestii technicznych sprowadza się do kwestii miękkich.

Otóż ponad połowa (51,9 proc. pytanych) utrzymuje, że w przypadku pracy hybrydowej i zdalnej nasiliły się trudności związane z mikrozarządzaniem (ścisła kontrola podwładnych).

Wskazywane jest też ryzyko nikłego zaangażowania zespołu, gdy nie spotyka się on twarzą w twarz.

Otóż 46 proc. respondentów twierdzi, że osoby pracujące w pełni zdalnie będą miały problemy z zaangażowaniem w relacje ze współpracownikami i firmą, w porównaniu z osobami, które wykonują pracę zdalną i stacjonarną.

Ograniczone zaufanie do zdalnych kolegów

Ponadto z badania wynika, że zaufanie będzie kluczowym elementem, którym organizacje będą musiały zarządzać – podczas gdy 66 proc. respondentów uważa, że ich przełożony ufa, iż będą wydajnie pracować zdalnie, mniejszość (47,9 proc.) wierzy, że można zaufać ich kolegom w tej kwestii.

Więcej ćwiczą, mniej się stresują

Generalnie jednak pracownicy są zadowoleni z działania na odległość (właśnie dlatego większość chce utrzymania trybu hybrydowego) – prawie 70 proc. stwierdziło, że praca hybrydowa i zdalna poprawiły ich samopoczucie.

M.in. poprawiła się u nich równowaga między życiem zawodowym i prywatnym (wg 59,7 proc. pracowników z Polski, ale na świecie 79 proc.). Ponad połowa (ok. 54 proc.) zaoszczędziła co najmniej 4 godziny tygodniowo, pracując w domu.

 Do tego 42,9 proc. respondentów uważa, że dzięki pracy zdalnej poprawiła się ich sprawność fizyczna. Już 57 proc. ankietowanych z Polski zapewnia, że ćwiczy więcej, gdy pracuje zdalnie. Ponad połowa twierdzi, że praca hybrydowa przyczyniła się do obniżenia u nich poziomu stresu.

Firmy muszą dostosować sposób pracy

Większość pracowników – 68,5 proc. – uważa, że ich firma musi przedefiniować swoją kulturę i sposób myślenia, aby praca hybrydowa była rzeczywiście integracyjna.

Najważniejsze postulowane przez pracowników zmiany to: większa elastyczność w określaniu godzin pracy (56,4 proc.) oraz większy nacisk na dobre samopoczucie pracowników i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym (50,6 proc.). Czyli są to rzeczy, które mogą zwiększyć zainteresowanie zatrudnieniem w danej firmie.

———

Raport Cisco „Pracownicy są gotowi na pracę hybrydową, a Ty?” („Employees are ready for hybrid work, are you?”) podsumowuje wyniki badania wśród 28 tys. pracowników etatowych z 27 krajów, w tym z Polski, przeprowadzonego od stycznia do marca br.