Jedynie 17 proc. polskich firm wdrożyło strategię ESG, 22 proc. ją posiada, a kolejne 26 proc. nie ma formalnej strategii, ale planuje ją stworzyć – według raportu ManpowerGroup. W trakcie wdrażzania jest 38 proc.

Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce, przyznaje, że działania te wymagają dużego nakładu pracy od firm, co ułatwiają jednak nowe technologie, jak AI, zdolna do przetwarzania ogromnych zbiorów danych.

„W związku z dynamicznym rozwojem obszaru ESG powstają zupełnie nowe stanowiska, a firmy stają przed wyzwaniem realizacji założeń oraz zobowiązań. W drugiej jednak strony, wielu pracodawców nadal nie wdrożyło żadnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, a jeśli już to zrobiło, to odpowiedzialność za te kwestie rozprasza na zatrudnione już osoby” – dodaje ekspert.

Trudno znaleźć dobrych fachowców od ESG

Według danych analizy, 34 proc. firm planuje zwiększać zatrudnienie osób związanych z ESG. Najczęstsze wyzwania związane z rekrutacją to wg 42 proc. respondentów wysokie oczekiwania finansowe kandydatów, 37 proc. mówi o dużej konkurencyjności wśród ofert na rynku, a według 31 proc. brak jest odpowiednio wykwalifikowanych osób. Raport wskazuje również, że w ostatnich 3 latach utworzono najwięcej stanowisk dla specjalistów, analityków, a także managerów ds. ESG.

Co trzeba poprawić w firmach

Organizacje, które wdrożyły ESG, zapytano, jakie obszary wymagają dalszego rozwoju lub wsparcia zewnętrznego. Wskazano głównie na szkolenia i rozwój pracowników oraz na wdrożenia nowych technologii.

Czego chcą pracownicy

Z aspektów ESG najważniejsze dla pracowników są wszelkie działania na rzecz społeczności (czyli „S” z ESG), co zadeklarowało 37 proc. respondentów. Co ciekawe, aspekty środowiskowe są priorytetem dla mniejszej grupy pytanych – 26 proc., a dla 20 proc. regulacje ładu korporacyjnego.

„Świadomość pracodawców o istotności ESG rośnie błyskawicznie jak i coraz częstsze postrzeganie firm przez ten pryzmat. Pracodawcy powinni zatem przygotować się na wdrożenie choćby niewielkich zmian przyczyniających się do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju” – radzi Luiza Luranc-Jaworek, dyrektor ds. sprzedaży w Manpower.