Trwa „szaleństwo AI”. ChatGPT zwiększył inwestycje 45 proc. firm
Prezesi palą się do AI. „Szaleństwo generatywnej sztucznej inteligencji nie wykazuje oznak osłabienia” - przyznaje analityk.
CEO i CIO odpowiednio wykorzystując generatywną AI znajdą ogromne możliwości wzrostu przychodów – uważa analityk.
Rozgłos jaki zyskał ChatGPT sprawia, że firmy zaczynają w ekspresowym tempie korzystać z AI i wydają na nią coraz więcej. Już 70 proc. organizacji sprawdza możliwości działania z generatywną sztuczną inteligencją, a 19 proc. przeszło na pilotaż, a nawet na tryb produkcyjny – według Gartnera.
Blisko połowa (45 proc.) z ponad 2,5 tys. ankietowanych przedstawicieli kadry kierowniczej przyznaje, że pojawienie się ChataGPT skłoniło ich do zwiększenia inwestycji w AI.
„Szaleństwo generatywnej sztucznej inteligencji nie wykazuje oznak osłabienia” – komentuje Frances Karamouzis, analityk Gartnera.
„Organizacje starają się określić, ile gotówki przeznaczyć na generatywną AI, w które produkty inwestować, kiedy zacząć i jak ograniczyć ryzyko związane z tą technologią” – dodaje.
Szefowie: korzyści są większe niż ryzyko
Aż 68 proc. przedstawicieli kadry kierowniczej uważa, że korzyści płynące z generatywnej sztucznej inteligencji przewyższają ryzyko. Zaledwie 5 proc. sądzi, że jest odwrotnie. Jednak dyrektorzy mogą zmienić zdanie, gdy inwestycje rozwiną się.
„Początkowy entuzjazm może ustąpić miejsca rygorystycznej analizie zagrożeń i wyzwań związanych z wdrożeniem” – uważa Karamouzis.
„Organizacje prawdopodobnie napotkają wiele pytań dotyczących zaufania, ryzyka, bezpieczeństwa, prywatności i etyki, gdy zaczną opracowywać i wdrażać generatywną sztuczną inteligencję” – przewiduje analityk.
Doświadczenie klienta jest głównym celem inwestycji
Co ciekawe, tylko 17 proc. kadry kierowniczej wskazało optymalizację kosztów jako główny cel inwestycji w generatywną sztuczną inteligencję. Doświadczenie klienta było głównym celem (38 proc.).
Główny cel inwestycji firm w generatywną sztuczną inteligencję (odsetek wskazań respondentów)
Ogromny potencjał generatywnej AI. Ulepszy biznes
Według Gartnera wiele firm zaczyna korzystanie z AI od ulepszania treści multimedialnych lub generowania kodu.
Jednak zdaniem analityków generatywna sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał do wspierania rozwiązań, które ulepszają ludzi lub maszyny oraz autonomicznie wykonują procesy biznesowe i informatyczne.
„Autonomiczny biznes, kolejna makrofaza zmian technologicznych, może złagodzić wpływ inflacji, niedoboru talentów, a nawet spowolnienia gospodarczego” – twierdzi Karamouzis.
„CEO i CIO, którzy wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję do napędzania transformacji poprzez nowe produkty i modele biznesowe, znajdą ogromne możliwości wzrostu przychodów” – uważa analityk Gartnera.
Podobne aktualności
63 proc. organizacji wdrożyło zero-trust
Strategia zerowego zaufania zwykle ogranicza mniej niż połowę cyberryzyka przedsiębiorstwa
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.
Wizja komputerowa poprawi produktywność o 42 proc.
Brak umiejętności i wiedzy może być przeszkodą w wykorzystaniu tej technologii - według badania.