Rozgłos jaki zyskał ChatGPT sprawia, że firmy zaczynają w ekspresowym tempie korzystać z AI i wydają na nią coraz więcej. Już 70 proc. organizacji sprawdza możliwości działania z generatywną sztuczną inteligencją, a 19 proc. przeszło na pilotaż, a nawet na tryb produkcyjny – według Gartnera.

Blisko połowa (45 proc.) z ponad 2,5 tys. ankietowanych przedstawicieli kadry kierowniczej przyznaje, że pojawienie się ChataGPT skłoniło ich do zwiększenia inwestycji w AI.

„Szaleństwo generatywnej sztucznej inteligencji nie wykazuje oznak osłabienia” – komentuje Frances Karamouzis, analityk Gartnera.

„Organizacje starają się określić, ile gotówki przeznaczyć na generatywną AI, w które produkty inwestować, kiedy zacząć i jak ograniczyć ryzyko związane z tą technologią” – dodaje.

Szefowie: korzyści są większe niż ryzyko

Aż 68 proc. przedstawicieli kadry kierowniczej uważa, że korzyści płynące z generatywnej sztucznej inteligencji przewyższają ryzyko. Zaledwie 5 proc. sądzi, że jest odwrotnie. Jednak dyrektorzy mogą zmienić zdanie, gdy inwestycje rozwiną się.

„Początkowy entuzjazm może ustąpić miejsca rygorystycznej analizie zagrożeń i wyzwań związanych z wdrożeniem” – uważa Karamouzis.

Organizacje prawdopodobnie napotkają wiele pytań dotyczących zaufania, ryzyka, bezpieczeństwa, prywatności i etyki, gdy zaczną opracowywać i wdrażać generatywną sztuczną inteligencję” – przewiduje analityk.

Doświadczenie klienta jest głównym celem inwestycji

Co ciekawe, tylko 17 proc. kadry kierowniczej wskazało optymalizację kosztów jako główny cel inwestycji w generatywną sztuczną inteligencję. Doświadczenie klienta było głównym celem (38 proc.).

Główny cel inwestycji firm w generatywną sztuczną inteligencję (odsetek wskazań respondentów)

Źródło: Gartner, maj 2023

Ogromny potencjał generatywnej AI. Ulepszy biznes

Według Gartnera wiele firm zaczyna korzystanie z AI od ulepszania treści multimedialnych lub generowania kodu.

Jednak zdaniem analityków generatywna sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał do wspierania rozwiązań, które ulepszają ludzi lub maszyny oraz autonomicznie wykonują procesy biznesowe i informatyczne.

„Autonomiczny biznes, kolejna makrofaza zmian technologicznych, może złagodzić wpływ inflacji, niedoboru talentów, a nawet spowolnienia gospodarczego” – twierdzi Karamouzis.

„CEO i CIO, którzy wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję do napędzania transformacji poprzez nowe produkty i modele biznesowe, znajdą ogromne możliwości wzrostu przychodów” – uważa analityk Gartnera.