Rynek smartfonów w Europie drugi kwartał z rzędu rynek wyszedł na plus. W II kw. 2024 r. dostawy zwiększyły się o 10 proc. r/r – według Counterpoint Research. W tym jeszcze lepiej zachowała się Europa Środkowo-Wschodnia, gdzie poprawa wyniosła 12 proc. Na zachodzie wynik wyniósł 8 proc. na plusie.

Ludzie w końcu ruszyli na zakupy

Analitycy przypisują poprawę koniunktury lepszej sytuacji makroekonomicznej, która ożywiła popyt konsumencki po trudnym dla branży 2023 roku.

„Coraz więcej osób wymienia teraz swoje smartfony po kilkuletnim opóźnieniu zakupów z powodu niepewności gospodarczej” – twierdzi Jan Stryjak, dyrektor ds. współpracy w Counterpoint Research.

Dobra sprzedaż powinna się utrzymać. Rośnie rynek premium

W ocenie ekspertów ożywienie gospodarcze w połączeniu z sezonowym wzrostem w drugiej połowie roku prawdopodobnie utrzyma wyższą niż w ub.r. sprzedaż w nadchodzących kwartałach.

W nadchodzących latach spodziewany jest jednocyfrowy wzrost, ponieważ rynek będzie napędzany głównie przez popyt na wymianę, z tym że smartfony premium będą wymagały dłuższych cykli wymiany” – uważa Peter Richardson, wiceprezes ds. badań w Counterpoint Research.

Według przewidywań zwiększy się udział segmentu premium, który w II kw. 2024 r. wyniósł 25 proc. w Europie Zachodniej i stopniowo rośnie także w Europie Środkowo-Wschodniej.

„Wschodzący gracze prawdopodobnie nadal będą zdobywać udziały w rynku, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej ze względu na regularne wprowadzanie nowych produktów i koncentrację na segmentach innych niż premium” – twierdzi Richardson.

Liderzy umocnili się, rosną pretendenci

Wiodący producenci OEM odnotowali wzrost i utrzymali swoje pozycje, a chińscy gracze dodatkowo wsparli ożywienie, celując w segmenty średniej półki cenowej, jak Tecno w Europie Środkowo-Wschodniej, które wskoczyło na 5 miejsce z 10 pozycji przed rokiem. Z tym że wynik poprawiła obecność marki w Rosji.

Warto natomiast zauważyć efekt niskiej bazy. Samsung, który utrzymał pozycję lidera wzrósł o 8 proc. r/r, w porównaniu z II kw. 2023 r., który był najniższym kwartałem od 2015 r. pod względem dostaw.

Apple po odbiciu o 18 proc. prawdopodobnie odnotuje większy wzrost w III kw. br. Jednak brak funkcji Apple Intelligence w regionie UE z powodu problemów regulacyjnych może spowolnić tempo wymiany.

Xiaomi poprawiło się tylko o 1 proc. w Europie, stając w obliczu konkurencji ze strony innych chińskich producentów w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie spadło o 17 proc. Jednak spadek ten został zrekompensowany 41-proc. wzrostem w Europie Zachodniej.