Raport ABI Research określa 35 kluczowych trendów technologicznych, które będą kształtować rynek w 2022 r. oraz 35 takich, na rozwój których będziemy musieli jeszcze poczekać.

Dużą rezerwę ABI Research zaleca w stosunku do entuzjastycznych zapowiedzi związanych z Metaverse. 2022 rok, a nawet 5 kolejnych lat – to jeszcze za wcześnie dla tak rozbudowanego wirtualnego świata. Tym, z czym mamy obecnie do czynienia, jest działalność wielu firm technologicznych budujących swoją wersję „metawersum”. Przypomnijmy, że w grudniu 2021 roku do wizji przedstawionej przez Marka Zuckerberga po rebrendingu Facebooka odniósł się krytycznie także Intel. Według Raja Koduri, starszego wiceprezesa w Intelu, naprawdę trwałe i immersyjne przetwarzanie na dużą skalę i dostępne dla miliardów ludzi w czasie rzeczywistym będzie wymagało tysiąckrotnego wzrostu wydajności obliczeniowej w porównaniu z obecnym stanem wiedzy. Potrzeba także nowych architektur oprogramowania i algorytmów.

Wykładniczy boom na Edge Computing nie będzie miał miejsca

Zarówno Mobile-Access Edge Computing (MEC), jak i ogólne przetwarzanie na brzegu sieci będzie nadal rosło pod względem liczby wdrożeń. Jednak wdrożenia w 2022 r. zaliczą się w większości do wdrożeń krytycznych, dokonanych przez klientów biznesowych z grupy early adopters. Trudno więc będzie mówić o boomie. Przypadki użycia Edge Computing i opłacalność finansowa są ściśle powiązane z sieciami komórkowymi 5G, zarówno publicznymi, jak i prywatnymi. Dostępność przystępnych cenowo usług 5G – podstawy rozwoju przetwarzania brzegowego – nie jest jeszcze globalną rzeczywistością. W rezultacie Edge Computing to ciągle pieśń przyszłości.

Robotyka towarzysząca nie wejdzie jeszcze do głównego nurtu

Po kilku latach, gdy wiodące firmy zajmujące się robotyką towarzyszącą wycofywały swoje oferty komercyjne z rynku, rok 2021 przyniósł ponowne inwestycje i skupienie się na tym segmencie i jego potencjale. Za przełom można by uznać według ABI Research wprowadzenie na rynek przez Amazon robota towarzyszącego Astro. ABI studzi jednak emocje, twierdząc, że pomimo ogromnego potencjału robotyki towarzyszącej, rok 2022 nie będzie przełomowym okresem, na który liczy branża (robota Astro można obejrzeć tutaj , pod następnym linkiem polecamy natomiast felieton Wojciech Urbanka, komentujący realia na rynku robotów, które mają (lub raczej miały) pomagać ludziom w codziennych sytuacjach: czytaj ).

Sprzedaż nowych samochodów: ciągle w dołku

Łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej nadal nie jest w stanie sprostać popytowi ze względu na brak krytycznych półprzewodników. Poleganie na przestarzałych technologiach półprzewodnikowych o ograniczonej zdolności produkcyjnej, zastrzeżonych projektach i nieprzejrzystym procesie przewidywania popytu przedłużyło kryzys dotyczący półprzewodników w sektorze motoryzacyjnym. Nie ma szybkich rozwiązań problemów, które gromadziły się od dłuższego czasu (ABI Research mówi o latach). Konsekwencje decyzji podjętej przez producentów samochodów w 2020 r. o anulowaniu dotychczasowych zamówień na półprzewodniki potrwają po 2022 r. Ostatecznie analitycy nie spodziewają się, że sprzedaż nowych pojazdów powróci do poziomu 90 mln – ostatnio zaobserwowanego w 2018 r. – do 2023 r. najwcześniej. W CRN Polska szeroki komentarz na ten temat opublikowaliśmy w numerze 12/2021 na str. 46.

Niedobory półprzewodników – rzeczywistość

Na rozwiązanie problemów związanych z niedoborami półprzewodników poczekamy na pewno przez cały 2022 rok, a sprawa jest skomplikowana, ponieważ wpływ na nią mają różne czynniki, jak chociażby konieczność zwiększenia mocy produkcyjnych, weryfikacja realnego popytu czy wpływ inflacji na wydatki konsumentów. Czynniki ryzyka obejmują też zagrożenia społeczne/polityczne oraz możliwość udostępnienia na czas nowych zdolności produkcyjnych w trybie online, zwłaszcza w przypadku pojazdów samochodowych i użytkowych o ściśle określonych parametrach inżynieryjnych. Warianty COVID-19 i wpływ pandemii na społeczeństwa, w których poziom zaszczepienia jest niski, również odgrywają istotną rolę, biorąc pod uwagę pracę fabryk i transport gotowych wyrobów.