Więcej niż połowa firm (54 proc.) nie deleguje ani jednego pracownika do realizacji zadań związanych z transformacją cyfrową – według raportu KPMG, przeprowadzonego w  partnerstwie z Microsoftem.

Jednocześnie co drugi menedżer odpowiedzialny za cyfrową transformację wyraża zaledwie umiarkowanie przekonanie, że pracownicy są gotowi na ten proces.

Skromne budżety

Chociaż firmy zapewniają, że dokonują nakładów na digitalizację, w większości nie są one znaczące.

Z badania KPMG w Polsce wynika, że wartość wydatków inwestycyjnych związanych z  transformacją cyfrową w przeważającej części badanych firm nie przekracza 5 proc. ich rocznych przychodów.

Większe nakłady zadeklarował prawie co czwarty badany podmiot, a najwyższy poziom inwestycji względem przychodów zanotowano wśród firm, które generują największy procent swoich obrotów przy pomocy narzędzi cyfrowych – w sektorze technologii informacyjnych, mediów i komunikacji.

Wydatki w ponad połowie firm z tych sektorów są deklarowane na poziomie minimum 6 proc. przychodów.

Z badania wynika, że wśród głównych ograniczeń transformacji cyfrowej są: zasoby posiadane przez organizację, dostęp do specjalistów i menedżerów o odpowiednich kompetencjach, jak też gotowość organizacji do zmiany i przyswojenia korzyści wynikających z digitalizacji.

„Większość analiz wskazuje, że ok. 75-85 proc. organizacji wskazuje na brak możliwości realizacji postawionych w tym obszarze celów” – twierdzi Jan Karasek, partner w dziale doradztwa biznesowego w KPMG w Polsce.

Ludzie kluczem do udanej transformacji

W ocenie eksperta krytyczne dla powodzenia przedsięwzięć digitalizacji wydaje się przeprowadzenie projektu Strategic Workforce Planing, pozwalającego w  dłuższej perspektywie zaplanować i zabezpieczyć zasoby.

Od strony operacyjnej wymagana jest natomiast ocena kompetencji obecnych pracowników i sposobu ich optymalnego wykorzystania, oraz wdrożenie automatyzacji i robotyzacji zadań, aby umożliwić fachowcom koncentrację na najważniejszych sprawach.

W czasach obecnej wojny o  talenty niezbędne jest też przeznaczenie czasu i środków na ciągłą edukację, szkolenia i  podnoszenie umiejętności oraz zapewnienie hybrydowego środowiska pracy, wykorzystującego zalety transformacji cyfrowej – radzi partner w KPMG.

Słabo z kompetencjami i szkoleniami

Jedynie 31 proc. przedstawicieli firm odpowiedzialnych w organizacjach za digitalizację wyraża duże lub bardzo duże przekonanie o gotowości pracowników na ten proces. Może to wynikać z tego, że zaledwie 30 proc. ankietowanych uważa, że szkolenia z technologii cyfrowych w firmie są na wystarczającym poziomie.

Natomiast zdaniem 13 proc. przedstawicieli firm pracownicy są słabo lub bardzo słabo (3 proc. wskazań) przekonani co do swojej gotowości na cyfrową transformację. Jeszcze więcej negatywnych opinii (20 proc. wskazań) odnotowano w przypadku oceny szkoleń z oprogramowania wykorzystywanego w firmie.

Dział IT trzeba wyciągnąć ze strefy komfortu

Jan Karasek podkreśla, że w ramach transformacji cyfrowej trzeba zadbać o pełne wykorzystanie już posiadanych zasobów w firmie. Jego zdaniem należy odpowiednio wcześniej uruchomić ogólnofirmowy program skoncentrowany na potrzebach i obawach zespołów oraz na wynikach i minimalizacji zaburzeń pracy operacyjnej.

„Dla zasobów IT taki program powinien adresować konieczność wyjścia poza strefę komfortu, jeżeli chodzi o wiedzę i zakres kompetencji, co często sprawia, że zamiast być propagatorem, grupa ta blokuje planowane zmiany” – przyznaje partner w KPMG.

Z kolei jednostki biznesowe przedsiębiorstwa potrzebują takiego programu, który zapewni pełne wykorzystanie korzyści płynących z wdrożonych rozwiązań – wyjaśnia specjalista.

„Niestety często potencjał nowych systemów IT jest wykorzystywany marginalnie” – stwierdza Jan Karasek.

—————————————————————————————-

Badanie do raportu KPMG „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” przeprowadzono w styczniu 2022 r. wśród 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją (menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów i prezesi z firm różnej wielkości i różnych branż).