Terg, właściciel Media Expert, Electro.pl i Avans.pl, zamierza przejąć katowicką spółkę E Net Production, dostawcę oprogramowania dla konkurencyjnych e-sklepów, w tym Media Markt, Alsen (grupa AB) i Vobis (grupa Also), a także innych, spoza branży elektroniki. O sprawie poinformował „Puls Biznesu”.

„Wygląda to jak wypowiedzenie wojny” – komentuje Wojciech Wolny, prezes Euvic (należąca do grupy Unity Group jest dostawcą platformy e-commerce).

Wniosek o koncentrację wpłynął do UOKiK 10 marca br.

Problem z migracją i wrażliwymi danymi

Detaliści korzystający z oprogramowania E Netu nie kryją obaw związanych z ruchem Terga. Liczą się z tym, że będą musieli przenieść się na inne platformy e-commerce dla swoich e-sklepów. Do tego dochodzi ryzyko związane z dostępem do wrażliwych danych.

CFO MediaMarktSaturn Polska: to stanowi zagrożenie
„Nie jest to komfortowa sytuacja, ponieważ posiadanie przez naszego konkurenta kontroli nad platformą oznacza dostęp do danych wrażliwych (m.in. dane klienta, ceny promocyjne), co stanowi zagrożenie z punktu widzenia konkurencji. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszym obecnym e-developerem. Do momentu zakończenia postępowania przez UOKiK formalnie Terg nie ma prawa wpływać na bieżący biznes E Netu, więc nie mamy podstaw do podejmowania rozmów na ten temat” – komentuje dla crn.pl Wojciech Wieroński, członek zarządu MediaMarktSaturn Polska i dyrektor zarządzający ds. finansów.

CFO MediaMarktSaturn pytany o to, co firma zamierza zrobić w razie przejęcia E Netu przez Terg, stwierdził: „Planujemy i będziemy musieli przepiąć się na inną platformę”.

Nie udało nam się uzyskać komentarza od Terga.

Nawet półtora roku na migrację

Prezes Alsena Jan Zdebel przyznaje w „PB”, że ewentualna migracja na nowy system dużego e-sklepu może potrwać nawet półtora roku, a koszty sięgnąć kilku milionów złotych.

Według nieoficjalnych informacji dziennika cena zakupu E Netu przez Terg przekracza 100 mln zł.

Terg należy do potentatów na rynku detalicznym sprzedaży elektroniki w Polsce. W roku finansowym 2020/2021, zakończonym 31 marca ub.r., wypracował 10 mld zł przychodów i 421 mln zł zysku netto. W ub.r. przejął sieć Norauto w Polsce.

Ceconomy, do którego należy MediaMarktSaturn, na polskim rynku w roku finansowym 2020/2021, zakończonym 30 września ub.r., osiągnął ok. 4,3 mld zł przychodów. Holding nie ujawnia zysków na polskim rynku. W e-commerce osiąga ostatnio do ok. 30 proc. obrotów. Globalnie sprzedaż internetowa w IV kw. 2021 r. odpowiadała za 27,5 proc. obrotów Ceconomy.