Terg w roku finansowym 2021/2022 zakończonym 31 marca br., osiągnął 11,85 mld zł przychodów, zwiększając sprzedaż o przeszło 1,8 mld zł wobec poprzedniego roku.

Tym samym właściciel sieci i e-sklepu Media Expert oraz sklepów internetowych Electro.pl i Avans.pl stał się liderem na rynku sprzedaży detalicznej elektroniki w Polsce, detronizując Euro-net (RTV Euro AGD), który ostatnio miał 11,2 mld zł rocznego obrotu.

Niższa marża i zyski

Rentowność sprzedaży Terga zmniejszyła się jednak w porównaniu do poprzedniego roku. Marża spadła do nieco ponad 4 proc.

W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosły zwłaszcza koszty usług obcych, wartości sprzedanych towarów i materiałów, materiałów i energii, podatków i opłat. W sumie koszty działalności operacyjnej były wyższe o 19,1 proc. r/r przy 18,2-procentowym wzroście obrotów.

Wybrane dane finansowe Terga za rok 2021/2022

Źródło: sprawozdanie finansowe spółki

Mniejsze wydatki na wynagrodzenia

W Tergu znacząco spadł natomiast koszt wynagrodzeń – z 283,6 mln zł do 237,4 mln zł. Nawet z wydatkami na ZUS był niższy niż w poprzednim roku. W roku obrotowym spółka zatrudniała przeciętnie 3,5 tys. osób.

Suma bilansowa wyniosła 4,19 mld zł i wzrosła o 21,5 proc. r/r. Największy udział w aktywach przypada na aktywa obrotowe (79 proc.), w których zapasy stanowią blisko 75 proc.

Więcej e-commerce i usług

Zysk według sprawozdania jest efektem zwiększenia sprzedaży, wdrażania usług posprzedażowych oraz optymalizacji kosztów i rotacji towarów.

Jak podaje zarząd, w minionym roku wzrósł udział sprzedaży internetowej. Nie podano jednak jej wielkości.

Poszerzano ofertę dodatkowych usług posprzedażowych, jak montaż, recykling starego sprzętu, konfiguracja i programowanie, dowozy, ubezpieczenie towarów, ubezpieczenie komunikacyjne.

Rozwój dodatkowych usług zarząd uznaje za konieczny z uwagi na potrzeby klientów i uzupełnianie sprzedaży z podstawowej działalności.

Jak zapewniono, wojna nie wypłynęła istotnie na sytuację finansową Terga w roku 2021/2022. Zarząd weryfikuje natomiast rosnące koszty i zapowiada działania niwelujące wzrost cen i kursów walut na wynik spółki.

Rozwój e-commerce, logistyki, systemów informatycznych…

Terg planuje dalszy rozwój strategii omnichannel, udoskonalanie procesów logistycznych, bezpośrednich dostaw i usług do klienta. Zarząd będzie kładł duży nacisk na rozwój e-commerce. W tym roku obserwuje kontynuację wzrostu sprzedaży internetowej.

Spółka zapowiada także dalsze usprawnianie systemów informatycznych do zarządzania towarami, obsługi sprzedaży, bezpieczeństwa danych i systemów raportowych.

W roku 2021/2022 kontynuowano prace usprawniające system do zarządzania magazynami i optymalizacji procesów logistycznych.

Zostały oddane kolejne dwa magazyny o łącznej powierzchni 160 tys. m kw. Zarząd planuje kontynuowanie rozpoczętych inwestycji w centra dystrybucji i dalszy rozwój sieci. W minionym roku sprzedaż prowadziło 526 obiektów o powierzchni od 150 mkw. do 3000 mkw. To największa w kraju sieć z elektroniką.

Warto dodać, że według sprawozdania Terg w roku 2021/2022 nie zaciągnął nowych kredytów w bankach i nie miał kredytów. Wartość zobowiązań długoterminowych spółki z tytułu umów leasingowych z bankami na koniec marca br. wynosiła 38,17 mln zł.