Postępująca cyfryzacja przedsiębiorstw i szybki rozwój chmury, sztucznej inteligencji oraz rosnący nacisk na bezpieczeństwo, powoduje „głód” specjalistów z tych dziedzin i dotkliwe braki kwalifikacji w przedsiębiorstwach.

Otóż 70 proc. menedżerów IT uważa, że na rynku pracy jest luka w umiejętnościach związanych z chmurą (wg IDC), co ma poważny wpływ na ich działalność. Z kolei 68 proc. dyrektorów widzi niedobór talentów z obszaru AI ich firmie – w skali od umiarkowanego do skrajnego – podaje raport „IT World of Work” ManpowerGroup.

Do kluczowych kompetencji wymagających pilnie uzupełnienia w organizacjach należy też cyberbezpieczeństwo. Pytani szefowie HR wskazali je jako nr 1 wśród priorytetów przy zatrudnianiu nowych specjalistów.

Nic dziwnego, że niedobór kandydatów o pożądanych umiejętnościach pogłębia się, skoro np. ponad 50 proc. organizacji twierdzi, że ostatnio wdrożyło 2,5 razy więcej działań z obszaru AI – w co najmniej jednym obszarze działalności – w porównaniu z 2017 rokiem – według McKinsey.

Jednoczenie firmy mają szansę na obniżenie kosztów operacyjnych o 30 proc. dzięki połączeniu hiperautomatyzacji z zaprojektowanymi na nowo procesami operacyjnymi.

Jak podaje IDC, do 2025 r. niemal 50 proc. infrastruktury obliczeń wymagających wysokiej wydajności, jak sztuczna inteligencja czy HPC, będzie oparte na chmurze.

Według Microsoftu 73 proc. organizacji zwiększa budżety przeznaczone na wspieranie i wykorzystywanie „zero-trust”.

Takie trendy coraz bardziej zwiększają popyt na talenty z tych obszarów, których i tak mocno brakuje.

Kogo jeszcze będzie pilnie potrzeba

Jak wskazuje raport ManpowerGroup, wkraczamy w erę postępujących innowacji wprowadzanych do istniejących już aplikacji, co sprawia, że popyt na fachowców od DevOps i uczenia maszynowego będzie wzrastał. Podobnie jak rynek testowania oprogramowania. Global Market Insights, podaje, że przewiduje się wzrost jego wartości z 40 mld dol. w 2021 r. do 70 mld dol. do 2030 r.

Kolejnym trendem wpływających na niedobory odpowiednich specjalistów jest przenoszenie przez firmy działań do świata wirtualnego. Według McKinsey 70 proc. menedżerów wyższego szczebla w dużych przedsiębiorstwach bierze pod uwagę możliwość tworzenia „cyfrowych bliźniaków”. Niektórzy szacują, że do 2026 r. rynek ten wzrośnie do 48 mld dol.