Nastroje w MŚP na III kw. br. okazały się jeszcze bardziej minorowe niż w II kw. br. Co gorsza, brakuje jakichkolwiek przesłanek, aby w tym roku trend spadkowy miałby się odwrócić – zdaniem ekspertów Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Główny indeks Barometru EFL na III kwartał br. wyniósł 47,6 pkt. i jest o 1,1 pkt. niższy niż kwartał wcześniej. Jest to trzeci w tym roku i czwarty z rzędu odczyt „pod kreską”, czyli poniżej progu 50 pkt. (wynik powyżej 50 pkt. oznacza, że są sprzyjające warunki do rozwoju MŚP). Jedyne pocieszenie to fakt, że do najniższego poziomu indeksu z początku pandemii jeszcze daleko (32,5 pkt.).

Inwestycje stoją w miejscu

Jest źle z inwestycjami – właściwie nikt nie planuje ich wzrostu. W tym roku już po raz trzeci w inwestycjach cisza. Odsetek firm planujących ich wzrost podobnie jak w poprzednich dwóch kwartałach tego roku utrzymuje się poniżej 5 proc.

Jedynie 0,5 proc. przedstawicieli MŚP spodziewa się wzrostu inwestycji, blisko 95 proc. wskazuje, że ich poziom się nie zmieni, a 5 proc. twierdzi, że spadną.

Bez KPO ani rusz

„Trudno liczyć na pozytywny zwrot, jeśli nie zostaną uruchomione środki z Krajowego Planu Odbudowy czy nowe dotacje unijne, które na nowo pomogą rozpędzić inwestycyjne koło” – komentuje Radosław Woźniak, prezes EFL.

Sprzedaż spada

Już dawno nie było tak pesymistycznych prognoz dotyczących sprzedaży. Tylko 14 proc. firm spodziewa się większych zamówień w najbliższych miesiącach. To wynik o 10 p.p. niższy niż w II kw. br. To najniższy odsetek od ponad dwóch lat. Co trzeci zapytany (35 proc.) obawia się spadku zamówień.

Także w obszarze płynności finansowej mamy do czynienia z istotnym pogorszeniem nastrojów. Tylko 12,5 proc. przedstawicieli MŚP spodziewa się lepszej płynności finansowej (o 5 p.p. mniej niż w II kw. 2022 r.). To najniższy wynik od wielu miesięcy.

MŚP pożyczają pieniądze na przetrwanie

Odsetek firm przewidujących wzrost zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne wzrósł z 29 proc. w II kwartale br. do 33 proc. w III kwartale br., co oznacza większe potrzeby związane z prowadzeniem bieżącej działalności.


Barometr EFL stanowi algorytm stworzony na podstawie danych dotyczących 4 sfer: poziomu sprzedaży, planowanych inwestycji w środki trwałe, płynności finansowej i zapotrzebowania na zewnętrzne finansowanie.