Sprzedaż tabletów w regionie EMEA w III kw. 2020 r. wzrosła o 22,9 proc., osiągając 13,5 mln szt. – według IDC.

W regionie Europy Środkowej i Wschodniej wynik był niemal 35 proc. na plusie. Dane obejmują zarówno klasyczne tablety, jak i modele 2 w 1 z dołączaną klawiaturą.

Bilans znacznie wyższy niż w ub.r. wynika m.in. z większego zapotrzebowania w edukacji. Dostawy związane z przetargami w tym sektorze wzrosły do ​​bezprecedensowych ilości, osiągając 1,7 mln szt. w krajach EMEA. Spore zakupy dla szkół odnotowano także w Polsce.

Silny jest także popyt konsumencki, gdzie odnotowano sprzedaż większą o 14 proc. Odpowiadał on za gros zakupów tabletów (10,2 mln szt.). Tablety korzystają tutaj także z zapotrzebowania na rozrywkę w czasach pandemii.

Jesienne przygotowania do nauki w domu oraz niedobory w dostawach notebooków, spowodowały wzrost popytu konsumentów na tablety.

Czwórka dominatorów

Miniony kwartał oznaczał żniwa dla największych dostawców, którzy rosną kosztem mniejszych producentów. Otóż 4 największe marki odpowiadają już za 78 proc. sprzedaży tabletów w regionie EMEA, wobec 61 proc. przed rokiem.

Liderem rynku jest Samsung. Utrzymał się na 1 miejscu głównie dzięki obecności w postępowaniach publicznych w edukacji.

Drugie miejsce utrzymał Apple, czemu sprzyjała duża popularność marki w Europie Zachodniej oraz oferta edukacyjna na rozwiniętych rynkach.

Lenovo wykorzystało rosnące zapotrzebowanie na tablety i odzyskało 3 miejsce w regionie, również odpowiadajac na potrzeby uczniów.

Huawei spadł na czwarte miejsce, pomimo dobrych wyników we wszystkich regionach, ponieważ pozostaje prawie wyłącznie marką konsumencką.

Amazon zapewnił sobie miejsce w pierwszej piątce, pomimo dwucyfrowego spadku, co jest związane z przesunięciem Prime Day – okresu wyprzedaży – na październik (w ub.r. odbyły się w lipcu)

Najwięksi producenci tabletów w regionie EMEA

ProducentDostawy w III kw. 2020 r. (mln szt.)Udział w rynku w III kw. 2020 r. (%)Dostawy w III kw. 2019 r. (mln szt.)Udział w rynku w III kw. 2019 r. (%)Wzrost rok do roku (%)
Samsung4,07130,12,05318,798,3
Apple3,02822,42,42822,124,7
Lenovo1,888141,2071156,4
Huawei1,56911,61,0629,747,8
Amazon0,5964,40,8818-32,3
Inni2,36517,53,37130,5-29,8
W sumie13,51810011,00110022,9
Źródło: IDC