Tablety: tylko najwięksi mają żniwa
Sprzedaż tabletów w regionie zwiększyła się o 23 proc. w III kw. br. Z koniunktury korzystają 4 największe marki. Sprzedaż mniejszych dostawców poleciała o 30 proc.
4 największe marki odpowiadają już za 78 proc. sprzedaży tabletów w regionie EMEA.
Sprzedaż tabletów w regionie EMEA w III kw. 2020 r. wzrosła o 22,9 proc., osiągając 13,5 mln szt. – według IDC.
W regionie Europy Środkowej i Wschodniej wynik był niemal 35 proc. na plusie. Dane obejmują zarówno klasyczne tablety, jak i modele 2 w 1 z dołączaną klawiaturą.
Bilans znacznie wyższy niż w ub.r. wynika m.in. z większego zapotrzebowania w edukacji. Dostawy związane z przetargami w tym sektorze wzrosły do bezprecedensowych ilości, osiągając 1,7 mln szt. w krajach EMEA. Spore zakupy dla szkół odnotowano także w Polsce.
Silny jest także popyt konsumencki, gdzie odnotowano sprzedaż większą o 14 proc. Odpowiadał on za gros zakupów tabletów (10,2 mln szt.). Tablety korzystają tutaj także z zapotrzebowania na rozrywkę w czasach pandemii.
Jesienne przygotowania do nauki w domu oraz niedobory w dostawach notebooków, spowodowały wzrost popytu konsumentów na tablety.
Czwórka dominatorów
Miniony kwartał oznaczał żniwa dla największych dostawców, którzy rosną kosztem mniejszych producentów. Otóż 4 największe marki odpowiadają już za 78 proc. sprzedaży tabletów w regionie EMEA, wobec 61 proc. przed rokiem.
Liderem rynku jest Samsung. Utrzymał się na 1 miejscu głównie dzięki obecności w postępowaniach publicznych w edukacji.
Drugie miejsce utrzymał Apple, czemu sprzyjała duża popularność marki w Europie Zachodniej oraz oferta edukacyjna na rozwiniętych rynkach.
Lenovo wykorzystało rosnące zapotrzebowanie na tablety i odzyskało 3 miejsce w regionie, również odpowiadajac na potrzeby uczniów.
Huawei spadł na czwarte miejsce, pomimo dobrych wyników we wszystkich regionach, ponieważ pozostaje prawie wyłącznie marką konsumencką.
Amazon zapewnił sobie miejsce w pierwszej piątce, pomimo dwucyfrowego spadku, co jest związane z przesunięciem Prime Day – okresu wyprzedaży – na październik (w ub.r. odbyły się w lipcu)
Najwięksi producenci tabletów w regionie EMEA
Producent | Dostawy w III kw. 2020 r. (mln szt.) | Udział w rynku w III kw. 2020 r. (%) | Dostawy w III kw. 2019 r. (mln szt.) | Udział w rynku w III kw. 2019 r. (%) | Wzrost rok do roku (%) |
Samsung | 4,071 | 30,1 | 2,053 | 18,7 | 98,3 |
Apple | 3,028 | 22,4 | 2,428 | 22,1 | 24,7 |
Lenovo | 1,888 | 14 | 1,207 | 11 | 56,4 |
Huawei | 1,569 | 11,6 | 1,062 | 9,7 | 47,8 |
Amazon | 0,596 | 4,4 | 0,881 | 8 | -32,3 |
Inni | 2,365 | 17,5 | 3,371 | 30,5 | -29,8 |
W sumie | 13,518 | 100 | 11,001 | 100 | 22,9 |
Podobne aktualności
Dołek na rynku urządzeń drukujących
5 największych producentów odnotowało spadek dostaw w IV kw. 2023 r.
Stacje robocze PC wychodzą z dołka
Po spadku o blisko 9 proc. w ub.r. kilka istotnych czynników pomoże zwiększyć sprzedaż w 2024 roku - według prognozy.
W krajach CEE silnie wzrosły zakupy urządzeń zabezpieczających
„Pozostają kluczowym elementem inwestycji w cyberbezpieczeństwo" - mówi kierownik.