W 2016 r. dostawy tabletów na światowy rynek zmniejszyły się o 6,6 proc. – do 157,4 mln szt. według TrendForce. Co więcej, sprzedaż największych marek przekroczyła oczekiwania w okresie świątecznym. W sumie Amazon zwiększył dostawy o niemal 100 proc. w całym ub.r., a Lenovo poprawiło się o 12,3 proc. Klienci kupowali także więcej niż przed rokiem sprzętu Huawei i Asusa. Stracił natomiast Apple (-14,1 proc.), ale nadal jest liderem rynku (42 mln szt. w 2016 r.). Za nim plasuje się Samsung (27 mln szt.), który ograniczył dostawy o 19,4 proc. Jest to związane z koncentracją koreańskiego producenta na wysokomarżowych urządzeniach z wyższych półek, w celu utrzymania rentowności sprzedaży.

Tracą wyraźnie (ponad 20 proc. rok do roku) tanie urządzenia (white-box), co ciągnie w dół wyniki na całym rynku. Nadal ich dostawy będą spadać, głównie ze względu na braki w zaopatrzeniu w panele.

Według TrendForce w 2017 r. spadek sprzedaży w skali globalnej wyniesie 6,1 proc. rok do roku (147,8 mln szt.). Na rynek wejdzie high-endowy sprzęt z panelami OLED.