Światowe dostawy tabletów zwiększyły się o 5 proc. w II kw. 2021 r. – według Strategy Analytics.

Praca hybrydowa i nauka zdalna nadal generują rekordowy popyt. Jednak ograniczenia podaży negatywnie wpłynęły na niektórych największych producentów, w sytuacji, gdy duże zapotrzebowanie na tablety pojawiło się wcześniej niż oczekiwano, wywołując pytania o to, jaka będzie druga połowa 2021 r.

Nierównowaga między wysokim popytem a niską podażą komponentów będzie testem dla producentów i ich partnerów zarówno w okresie powrotu do szkoły, jak i w czasie zakupów świątecznych – zdaniem analityków.

Rosnące niedobory do końca 2021 r.

„Ograniczenia w dostawach zaczęły uderzać w rynek tabletów szybciej niż się spodziewano” – przyznaje Eric Smith, dyrektor Connected Computing w Strategy Analytics.

„Praca hybrydowa i wirtualna edukacja nadal wywołują duży popyt na mobilne urządzenia komputerowe, ale oczekuje się, że producenci będą musieli zmierzyć się z rosnącym niedostatkiem dostaw do końca 2021 r.” – twierdzi Smith.

„Jeśli wyższe koszty komponentów i transportu zgodnie z oczekiwaniami zostaną wliczone w ceny tabletów, konkurencja na rynku mobilnych urządzeń komputerowych będzie ostra” – dodaje dyrektor.

Producenci przebudowują portfolio

„Rynek tabletów z Androidem przechodzi duże zmiany, ponieważ producenci przebudowują swoje portfolio w celu uzyskania bardziej wydajnych rozwiązań w erze pracy hybrydowej i cyfrowej nauki” – zauważa analityk Chirag Upadhyay.

Nowe modele, który mogą służyć także do pracy, wypuścili zarówno Samsung, jak i Lenovo i Amazon.

Większość firm w czołówce osiągnęła dwucyfrowy wzrost w II kw. 2021 r.

Źródło: Strategy Analytics

Dostawy Apple’a wzrosły o 11 proc. rok do roku do 15,8 mln szt. w II kw. 2021 r., a udział w rynku światowym wzrósł o 1,8 pp do 35 proc.

Samsung pozostaje największym dostawcą tabletów z Androidem (8,2 mln szt.), po wzroście o 19 proc. i poprawie udziału w rynku o 2,1 pp do 18 proc.

Lenovo przejmuje rynek od słabnącego Huawei

Lenovo po raz kolejny pokazało największy wzrost rok do roku w czołówce, o 67 proc., do 4,7 mln szt. Poza Chinami producent przejmuje udział w rynku od Huawei (które przeżyło spadek o -57 proc. r/r). Lenovo ma już 10 proc. światowego rynku.

Amerykańskie sankcje obejmujące czipsety ograniczają zdolność Huawei do produkcji i sprzedaży tabletów wysokiej jakości w bardzo konkurencyjnym segmencie sprzętu z Androidem.