Firma badawcza porównała koszty materiałów i produkcji wybranych tabletów z ceną tych urządzeń (dane pochodzą w większości z listopada 2012 r.). W niektórych wypadkach różnice stawek na korzyść producentów są znaczne. Z zestawienia IHS iSuppli wynika, że najbardziej opłaca się produkcja tabletu Microsoftu. Otóż w przypadku tabletu Surface RT z pamięcią 32 GB koszty materiałów iSuppli wyceniło na 271 dol., a produkcji – 13 dol. za szt. Cena urządzenia wraz z klawiaturą – pokrywą ekranu (Touch Cover) wynosi natomiast 599 dol., a bez klawiatury – 499 dol. Koszt tego dodatku firma badawcza oszacowała na 16 – 18 dol.
 
Niezłe profity ze swojego produktu czerpie także Apple. Materiały potrzebne do wytworzenia iPad mini z 16 GB pamięci kosztują 188 dol., a za wyprodukowanie 1 egzemplarza koncern płaci 10 dol. W sumie wychodzi więc niecałe 200 dol., czyli dużo mniej niż cena urządzenia – 329 dol.

Według iSuppli na małym tablecie Apple zarabia więcej, niż na Nowym iPadzie (wprowadzonym na rynek w marcu 2012 r.). Wersja mini pozbawiona jest opcji poszerzenia pamięci kartą flash. Alternatywą dla użytkownika, który chce mieć sprzęt o większej pojemności, jest zakup modelu 32 albo 64-gigabajtowego za odpowiednio 429 i 529 dol, czyli każdorazowo o 100 dol. więcej niż niższa wersja. Jednakże – jak wyliczyło iSuppli – dodatkowe 16 GB pamięci kosztuje Apple’a 9,60 dol., a 32 GB – 19,20 dol. Oznacza to ekstra profit producenta w wysokości ok. 90 dol. (dla iPada mini 32 GB) i 171 dol. (64 GB) w porównaniu z najtańszą konfiguracją. Koszt dodatkowego modułu 4G w tym urządzeniu to 34 dol.

Spora różnica kosztów do ceny sprzedaży występuje także w przypadku Samsunga Galaxy Note 10.1. Za materiały i produkcję modelu 16 GB koncern płaci w sumie 293 dol., a na rynku detalicznym cena wynosiła ok. 640 dol. (stawki z sierpnia 2012 r.).

Inną strategię mają Amazon i Google, oferując swoje 7-calowe urządzenia (Kindle Fire i Nexus) z minimalną marżą albo bez marży. Obie firmy chcą zarabiać nie na sprzęcie, lecz na treściach udostępnianych użytkownikom (aplikacjach, usługach). IHS iSuppli podaje jako cenę tych urządzeń 199 dol. Wytworzenie Kindle Fire HD z pamięcią 16 GB firma badawcza wyceniła łącznie na 174 dol. (165 dol. za materiały plus 9 dol. za produkcję). Z kolei najtańszy Nexus 7 kosztował Google’a (według cen z sierpnia 2012 r.) 151,75 dol. plus 7,50 dol. czyli w sumie niecałe 160 dol.