Przez lata wydawcy serwisów internetowych pozyskiwali opierali swoją strategię na wyszukiwarce Google. Ale sytuacja się zmieniła, od kiedy do akcji wkroczyły chat boty AI, dostarczając gotowe odpowiedzi, eliminując potrzebę klikania linków. W rezultacie ruch z wyszukiwania organicznego, na którym wydawcy polegali przez lata, gwałtownie spada. HuffPost i Washington Post w ciągu trzech lat straciły ponad połowę czytelników z wyszukiwania – informuje SimilarWeb. Podobnie było z serwisem Business Insider, który w ubiegłym miesiącu zwolnił 21% pracowników. Jednak nie wszyscy ucierpieli. Ruch na The Wall Street Journal z wyszukiwania organicznego był w kwietniu bieżącego roku porównywalnym z trzema latami wcześniej, jak pokazują dane Similarweb, aczkolwiek jego udział w całkowitym ruchu serwisu spadł do 24% z 29%.

Szczególne konsekwencje przyniosło wprowadzenie przez Google funkcji AI Overviews, czyli automatycznego podsumowania wyników wyszukiwania na góry strony. Najwięcej straciły na tym strony z przewodnikami wakacyjnymi, poradami zdrowotnymi oraz recenzjami produktów. Wiele wskazuje na to, że wprowadzanie przez Google trybu AI, bezpośrednio konkurującego z ChatGPT, zada jeszcze mocniejszy cios wydawcom serwisów internetowych.

Google zmienia się z wyszukiwarki na silnik odpowiedzi. Musimy opracować nowe strategie – `zapowiada Nicholas Thompson, dyrektor wykonawczy serwisu The Atlantic, w rozmowie z dziennikiem The Wall Street Journal.

Wydawcy internetowi są na zgodni, że odwrót internautów od wyszukiwarki Google stanowi dla nich poważne zagrożenie, którego nie należy lekceważyć. Nie pozostaje nic innego jak przygotować się na „erę po wyszukiwaniu”.

Sherry Weiss, dyrektor ds. marketingu Dow Jones i The Wall Street Journal, przyznaje, że wraz ze zmianami krajobrazu wyszukiwania, firma koncentruje się na budowaniu zaufania wśród czytelników i zdobywaniu zwykłego ruchu. The Atlantic pracuje nad budowaniem relacji z czytelnikami dzięki ulepszonej aplikacji, zwiększonemu nakładowi numerów drukowanego magazynu i zwiększonym inwestycjom w organizację wydarzeń. Liderzy Politico i Business Insider, oba tytuły należą do Axela Springera, również kładą nacisk na zaangażowanie odbiorców i łączenie się z czytelnikami.