Do 2030 r. wielkość globalnego rynku sztucznej inteligencji jako usługi (AIaaS) osiągnie 105,04 mld dol., co oznacza wzrost w tempie 36,1 proc. co roku (CAGR) w latach 2025-2030 – zgodnie z raportem Grand View Research.

AI as a service to zewnętrzna usługa outsourcingu sztucznej inteligencji, która umożliwia firmom eksperymentowanie Z AI, jednocześnie ograniczając początkowe koszty i ryzyko. Obecnie wiele przedsiębiorstw poszukuje usług outsourcingowych, co zwiększa popyt na usługi AI. Zarządzanie ogromnymi ilościami danych wraz z innymi działaniami biznesowymi staje się wyzwaniem dla przedsiębiorstw, tworząc zapotrzebowanie na zarządzane i profesjonalne usługi AI.

Rodzaj usług ujętych w raporcie to oprogramowanie, przechowywanie i archiwizacja danych, modelowanie i przetwarzanie, chmurowy i internetowy interfejs API i inne.

Przewiduje się, że wydatki na AIaaS będzie zwiększać fakt, że firmy mogą poprawić produktywność, wdrażając rozwiązania IoT oparte na sztucznej inteligencji, w branżach takich jak produkcja czy handel detaliczny.

Np. jeden z dostawców AIaaS wprowadził platformę zaprojektowaną dla roszczeń, która wykorzystuje algorytmy ML do wskazywania zmiennych związanych ze sporami sądowymi i innymi czynnikami przyczyniającymi się do wyższych kosztów w sprawach o roszczenia.

Innym przykładem jest platforma oparta na AI, udostępniona w jednym z krajów, które identyfikuje gospodarstwa rolne odporne na zmiany klimatu i te podatne na zagrożenia.

Firmy finansowe wydają najwięcej

Obecnie sektor finansowy wydaje najwięcej na AIaaS, z udziałem w przychodach wynoszącym 20,4 proc. w 2024 r., ze względu na rosnący nacisk na automatyzację, zarządzanie ryzykiem i spersonalizowane doświadczenia klientów. Instytucje finansowe wdrażają AIaaS, aby usprawnić operacje, wykrywać oszustwa, zwiększyć zgodność z przepisami i usprawnić podejmowanie decyzji dzięki analizie danych.

Segment uczenia maszynowego w 2024 r. miał największy udział w przychodach – ponad 40 proc. Zwiększone wydatki na wdrażanie ML i ulepszenia w celu optymalizacji przepływów pracy generują popyt.

Pod względem wdrożeń dominowała chmura publiczna, mając 55 proc. udziału.