Wydajność, funkcjonalność urządzeń, niezawodność, bezpieczeństwo danych, a także renoma producenta i poziom serwisu to według szefa Lenovo w Polsce cechy coraz częściej decydujące o zakupie sprzętu przez przedsiębiorców. Dla nabywcy z sektora biznesowego najważniejsza jest korelacja jakości do ceny. Raport Lenovo „Komputery w polskich firmach MŚP 2015” wskazuje, że dla 69 proc. małych i średnich firm sprzęt ma być możliwie najlepszy.

– Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce przede wszystkim patrzą na parametry techniczne, następnie na cenę, w dalszej kolejności na renomę producenta, która daje im gwarancję dobrej obsługi serwisowej i wysokiej jakości produktu – wymienia Andrzej Sowiński.

Średni czas wykorzystania sprzętu IT w przedsiębiorstwach nie przekracza 5 lat. Wymiana jest najczęściej spowodowana zużyciem (73 proc.), zniszczeniem sprzętu (40 proc.) i wzrostem wymagań sprzętowych związanym z wykonywaniem nowych zadań (38 proc.). Firmy zwracają uwagę na to, jak dany sprzęt będzie działał po kilku latach. Stąd producenci notują coraz większe zainteresowanie dyskami SSD.

– Już 4 na 10 przedsiębiorców poszukuje komputerów z ekranem dotykowym. Ten trend się nasila. Bardzo dużą popularnością cieszą się też urządzenia konwertowalne, hybrydowe  – podkreśla dyrektor generalny.

W sprzęcie mobilnym najważniejsza jest żywotność baterii, dlatego laptopy i notebooki wymieniane są częściej (3,2 lata) niż komputery stacjonarne (3,8). Netbooki zużywają się najczęściej już po dwóch latach.

Istotne znaczenie przy wyborze sprzętu ma też design i ergonomia, zwłaszcza gdy komputer stoi w miejscu, które buduje wizerunek firmy.

Duża konkurencja na rynku sprawia, że producenci tworząc sprzęt, mają na względzie indywidualne potrzeby klientów. Są w stanie dostosować oferowane przez siebie urządzenia do potrzeb konkretnego przedsiębiorcy.

– Klient nie musi być zainteresowany zakupem setek komputerów, by otrzymać od firmy rozwiązanie uszyte na miarę potrzeb. Jesteśmy w stanie skonfigurować sprzęt także dla przedsiębiorcy, który kupuje kilkanaście urządzeń. Tylko taka oferta będzie obecnie dobrze przyjęta przez użytkownika. Rynek się zmienił, dlatego coraz częściej producenci słuchają uważnie, jakie są potrzeby klienta – zaznacza Andrzej Sowiński.

Co trzeci przedsiębiorca bierze pod uwagę cenę serwisu i jego jakość. W ocenie dyrektora z opcji naprawy sprzętu w miejscu pracy następnego dnia roboczego (On-Site Next Business Day) w tym roku może korzystać nawet kilkanaście procent użytkowników biznesowych komputerów Lenovo.