Szef AB: sankcje na Rosję mogą poprawić dostępność
"Sytuacje zawirowań są dla nas okazją do większych wzrostów" - twierdzi prezes Andrzej Przybyło.
Niewystarczająca podaż obecnie przełoży się na odroczony popyt w przyszłości – zauważa prezes AB.
USA i inne kraje nałożyły embargo na Rosję, obejmujące m.in. elektronikę. Kolejne firmy deklarują, że nie będą sprzedawać swoich produktów do tego kraju. Tak oznajmiły ostatnio m.in. Apple, Dell i HP.
„Jeśli odpadną dostawy na rynek rosyjski, to może poprawić się dostępność zaawansowanych produktów” – uważa prezes AB, Andrzej Przybyło.
Obecnie, jeśli chodzi o podaż według szefa grupy, to nadal nie jest ona najlepsza, zwłaszcza w przypadku zaawansowanych technologii, jak serwery, routery, sieciówka – co wpłynęło na wyniki VAD grupy – i w tym roku nie widać poprawy.
Jak stwierdzono na konferencji wynikowej, AB nie prowadzi biznesu w Rosji, na Ukrainie czy w Kazachstanie.
Jest duży odroczony popyt
Z drugiej strony w ocenie prezesa niewystarczająca podaż to nie jest wyłącznie negatywne zjawisko, bo oznacza też duży odroczony popyt, który będzie realizowany w kolejnych okresach.
Według szefa AB widać natomiast poprawę dostępności niektórych produktów, jak notebooki. Nadal kiepsko jest w przypadku drukarek i konsol.
Trudno oszacować wielkość niezrealizowanej sprzedaży
Jak poinformowano na konferencji, dostępność w całym IV kw. 2021 r. była mocno ograniczona (przykładem są też np. iPhone’y, a grupa, jak podaje, ma 55 proc. udziału w sprzedaży Apple’a w Polsce, Czechach i na Słowacji). Generalnie jak wiadomo w całym 2021 r. były kłopoty z podażą.
Jak twierdzi CFO i członek zarządu Grzegorz Ochędzan, trudno jednak oszacować wartość niezrealizowanej sprzedaży z powodu braku dostępności.
Waluty: wpływ niełatwy do przewidzenia
W ocenie szefa AB trudno natomiast powiedzieć, czy drożejące wskutek konfliktu światowe waluty będą miały wpływ na sprzedaż. Jak zauważył, w przeszłości bywało tak, że rosnące kursy zachęcały do kupowania, bo klienci obawiali się, że wkrótce będzie jeszcze drożej.
Same wahania kursów mają natomiast neutralny wpływ na pozycje wynikowe AB – poinformowano na konferencji.
1,3 mld zł towaru na magazynie
Jak poinformował Grzegorz Ochędzan, grupa stara się wydłużone cykle dostaw zrekompensować większym magazynem, aby zapewnić bieżącą dostępność. Stąd m.in. wzrost zapasów w grupie o ponad 30 proc. r/r, do poziomu 1,3 mld zł na koniec 2021 r.
„Fokus jest na zapasy, abyśmy byli gotowi do obsługi zamówień” – twierdził CFO. Grupa stara się wcześniej zamawiać, by obsługiwać zamówienia płynące z rynku.
Nie widać ruchów w ubezpieczeniach
Wpływu wojny na wschodzie nie widać natomiast w działaniach ubezpieczycieli. Dyrektor finansowy AB uważa, że nie ma powodu, aby doszło do zmian w ubezpieczeniach należności handlowych. „Nie mamy nawet żadnych sygnałów, aby zmiany w wycenie ryzyka miały miejsce” – poinformował Grzegorz Ochędzan.
Jego zdaniem również polisy cargo raczej nie będą się zmieniać, bo transporty nie idą przez teren konfliktu.
Prezes: AB korzysta w czasach zawirowań
Prezes Andrzej Przybyło powtórzył natomiast nie raz przypominane stwierdzenie, że firma jest dobrze przygotowana na zawirowania. Wskazywał na solidne fundamenty finansowe, bezpieczną strukturę finansowania i dużą przestrzeń do zadłużania się.
„Jeżeli będą zmiany limitów, to w porównaniu z konkurencją dotkną one w najmniejszym stopniu AB” – uważa szef grupy.
Jak podkreśla, grupa ma niską i spadającą szkodowość (0,0016 proc. obrotu netto w II poł. 2021 r.) i wysokie limity. Wartość limitów kredytowych dla grupy AB od dostawców to na koniec ub.r. 2,74 mld zł (46 proc. zostało wykorzystane), a wartość limitów dla klientów w ramach polis ubezpieczeniowych: 3,53 mld zł (43 proc. dostępne).
Zadłużenie netto spadło o 4,4 proc., do 241 mln zł. Dług netto do EBIDTA to 1,2. Wskaźnik kosztów SG&A wyniósł 2,3 w 2021 r., wobec 2,2 proc. w 2020 r. oraz 2,9 proc. w 2019 r.
„Sytuacje zawirowań są dla nas okazją do większych wzrostów. Wtedy widać, kto 'pływa bez majtek’ i kto nie ma żadnej ochrony” – podsumowuje szef grupy.
Wybrane wyniki grupy AB
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.