„Konkurencja z powodu przekształceń oddała nam pole i chcemy je maksymalnie wykorzystać” – stwierdził prezes AB Andrzej Przybyło podczas konferencji wynikowej spółki, nawiązując do procesu łączenia Also Polska oraz dawnej ABC Daty.

"Na pewno zyskiwaliśmy, ale trudno oszacować, jaki to był procent wzrostu. Nie przekładało się to większą marże, co wynika z uzgodnień z producentami” – wyjaśnia szef grupy.

Członkowie zarządu AB uważają, że proces łączenia w grupie Also, jak każda duża fuzja nie będzie przebiegała bez perturbacji, co nie znaczy, że konkurencja odpuściła. Przeciwnie.

"Cały czas są w grze. Byli i są agresywni w wielu grupach produktowych" – przyznał szef grupy.

W poprzednich kwartałach zarząd AB nie raz wskazywał na presję cenową, jaką wywiera Also na polskim rynku dystrybucji. Jak zauważono, ostatnie kwartały stały pod znakiem jeszcze ostrzejszej konkurencji.

„Sytuacja była daleka od stabilizacji. Najlepsze oferty wychodziły z jednego organizmu i to dwie różne” – tak według zarządu AB było pod koniec ub.r., a w tym roku konkurencja cenowa ze strony Also nadal jest bardzo silna, czyli niewiele zmieniło się pod tym względem także po fuzji.

Według przewidywań Domu Maklerskiego BOŚ z ub.r., w konsekwencji finalizacji wezwania Also na ABC Datę, co nastąpiło w czerwcu ub.r., powinna zakończyć się wojna cenowa na polskim rynku dystrybucji. Na złagodzenie agresywnej konkurencji cenowej w związku z konsolidacją liczy także AB.

"Jak to się dalej potoczy, trudno powiedzieć. Nie wybieramy konkurencji. Robimy swój plan" – stwierdzili przedstawiciele AB.

 

10 proc. wzrostu polskiej dystrybucji

Zarząd AB podkreślał, że grupa rośnie szybciej niż rynek, a w ub.r. w polskiej dystrybucji nastąpił dawno nie widziany wzrost – 10 proc. według Contextu.

Większą sprzedaż na polskim rynku dystrybucji odnotowano w najbardziej wolumenowych grupach produktowych, jak notebooki (+0,3 proc. r/r), desktopy (+13,9 proc.), monitory (+20,6 proc.), serwery (+8,3 proc.) i smartfony (+8,6 proc.). AB podaje, że we wszystkich tych kategoriach jest numerem 1 na polskim rynku dystrybucji, oprócz smartfonów, gdzie jest numerem 2.

"Rośliśmy szybciej niż te wskaźniki. Gdyby ta tendencja się utrzymywała, oznaczałoby to dla nas większe możliwości wzrostu" – stwierdził dyrektor finansowy i członek zarządu AB, Grzegorz Ochędzan.