W roku finansowym 2021/2022, zakończonym 30 września br., Sygnity miało 211,6 mln zł przychodów netto, o ok. +4 proc. wobec poprzedniego roku.

Jak komentuje zarząd, wojna na Ukrainie, inflacja skutkująca presją płacową i wzrost stóp procentowych oddziaływały zarówno na Sygnity, jak i na otoczenie firmy. Wpłynęły na zakres usług oferowanych klientom i przyczyniły się do spadku marży wobec roku 2020/2021.

Dlaczego spadł zysk

Zyski Sygnity w roku 2021/2022 poszły w dół. Na działalności operacyjnej o 27 proc., do 25,4 mln zł (34,9 mln zł po wyeliminowaniu zdarzenia jednorazowego).

Spółka wyjaśnia, iż istotną przyczyną pogorszenia marży operacyjnej (spadek o 5 p.p.) była presja płacowa, która nie znalazła jeszcze odzwierciedlenia w kontraktach z klientami.

Marżę pociągnęła w dól także dodatkowa rezerwa w wysokości 2,6 mln zł, utworzona na przyszłe koszty w ramach jednego z długoterminowych kontraktów realizowanych przez spółkę od 2016 r.

Ponadto Sygnity w minionym roku poniosło koszty doradztwa w zakresie przeglądu opcji strategicznych (były to koszty jednorazowe, gdyż przegląd zakończył się przejęciem spółki przez holenderską firmę TSS).

Zysk netto w roku 2021/2022 był aż o 42 proc. niższy r/r i wyniósł 27 mln zł (18,4 mln zł po eliminacji zdarzeń jednorazowych) wobec 46,6 mln zł w roku poprzednim (27,7 mln zł po eliminacji zdarzeń jednorazowych).

Na zysk netto korzystnie wpłynęły pozytywne rozstrzygnięcia sporów ze skarbówką, dotyczące rozliczeń z poprzednich lat – twierdzi spółka.

Plan na 2022/2023: poprawa rentowności, rozwój własnych produktów, przejęcia

W roku 2022/2023, rozpoczętym 1 października 2022 r., Sygnity zamierza skupić się na poprawie rentowności i zniwelowaniu negatywnych skutków presji inflacyjnej, która wpłynęła na koszty w br. – zapowiada zarząd w liście do akcjonariuszy.

Warszawska spółka zamierza bazować na własnych produktach i usługach, nadal je rozwijając.

Przewiduje także przejęcia. Chce inwestować nadwyżki finansowe w budowę grupy niezależnych spółek softwarowe’owych, dostarczających kluczowe i krytyczne rozwiązania dla klientów z konkretnych branż i sektorów (czyli skoncentrowanych na rynkach wertykalnych) w oparciu o własne produkty. Warszawska grupa zamierza przy tym korzystać z wiedzy i praktyk TSS. W listopadzie br. Sygnity podpisało list intencyjny w sprawie inwestycji w niemiecką spółkę g.on.