Sukces Lenovo, spadek HP na rynku PC
Lenovo przegoniło HP na rynku PC w regionie EMEA, umacniając się na pozycji lidera. Był to kolejny kwartał silnych wzrostów dla branży.
Nadal utrzymuje się duży popyt na notebooki.
Ogromny popyt konsumencki oraz zakupy dla edukacji umożliwiły kontynuację silnego wzrostu sprzedaży komputerów trzeci kwartał z rzędu – ustaliło IDC.
Dostawy PC w regionie EMEA zwiększyły się w IV kw. 2020 r. o 16,6 proc. r/r, do 24,1 mln szt. Wpływ pandemii przełożył się zwłaszcza na sprzedaż w segmencie konsumenckim (+21,3 proc. r/r), ale klienci komercyjni również potrzebowali więcej sprzętu niż ub.r. (+13,6 proc. r/r).
W Europie Środkowej i Wschodniej wzrost wyniósł 14,3 proc., jednak wynik dla regionu pociągnął w dół spadek w Rosji.
Zamówienia komputerów dla edukacji znacznie poprawiły bilans w sektorze komercyjnym w krajach CEE (+21,4 proc. r/r), podczas gdy w segmencie konsumenckim dostawy były wyższe 9 proc.
Dane obejmują desktopy, notebooki, stacje robocze.
Popyt na notebooki pozostaje motorem wzrostu, wraz z zaległymi zamówieniami z poprzedniego kwartału.
Na zachodzie 20 proc. na plusie
Rynek w Europie Zachodniej odnotował najlepsze wyniki w regionie EMEA, rosnąc o 20 proc. r/r w IV kw. 2020 r. Pomimo oczekiwanego niewielkiego zainteresowania desktopami (-25 proc. r/r), notebooki (+39,4 proc. r/r) z nawiązką zrekompensowały ten dołek.
1 osoba = 1 PC
„Przedłużający się lockdown i zwiększone ograniczenia przełożyły się na jeszcze większy popyt na sprzęt do rozrywki i zdalnej nauki, co wskazuje na potrzebę posiadania jednego urządzenia na osobę, a nie na gospodarstwo domowe” – uważa Liam Hall, starszy analityk ds. badań w IDC.
Konsolidacja zwolniła
Konsolidacja rynku PC, widoczna przed pandemią, ponownie zwolniła. Udział 5 największych producentów spadł w IV kw. 2020 r. Osiągnęli 81,1 proc. całkowitego wolumenu rynku, w porównaniu do 82,4 proc. w IV kw. 2019 r.
Podaż kulą u nogi rynku
Wzrost sprzedaży komputerów w IV kw. 2020 r. mógł być większy, ale ograniczona podaż komponentów, szczególnie ekranów i podstawowej klasy procesorów, stworzyła wąskie gardła, przez które nie dało się zaspokoić całego popytu.
Lenovo mocno urosło, HP na minusie
Lenovo (wraz z marką Fujitsu) wysunęło się na pozycję lidera na rynku PC w regionie EMEA, z 25,7 proc., udziałem, przeskakując HP, które jeszcze w III kw. 2020 r. było numerem 1. Lenovo osiągnęło ten wynik dzięki dwucyfrowym wzrostom sprzedaży zarówno w segmencie konsumenckim jak biznesowym.
HP inc. spadło na 2 pozycję z 23,2 proc. udziału (-5,1 pkt r/r) i było jedyną firmą z pierwszej piątki, która zamknęła kwartał na minusie. Stosunkowo słabe wyniki na notebookach, wynikające z ograniczeń w dostawach, przyczyniły się do niższej pozycji.
Dell utrzymał miejsce nr 3 (14,7 proc.). Producent poprawił się o blisko 24 proc. głównie dzięki dwucyfrowemu wzrostowi w segmencie komercyjnym.
Acer awansował na 4 lokatę, dzięki silnej pozycji na rynku konsumenckim i edukacyjnym, co w znacznym stopniu pomogło w większej sprzedaży notebooków oraz w solidnym wzroście o blisko 44 proc. r/r.
Asus osunął się na 5 miejsce. Słabszy kwartał w segmencie konsumenckim w porównaniu z tajwańskim konkurentem spowodował spadek z 4 pozycji, pomimo sporego wzrostu sprzedaży.
Najwięksi dostawcy komputerów w regionie EMEA
Producent | Dostawy w IV kw. 2020 r. (mln szt.) | Udział w IV kw. 2020 r. | Dostawy w IV kw. 2019 r. (mln szt.) | Udział w IV kw. 2019 r. | Wzrost rok do roku | |
Lenovo (w tym Fujitsu) | 6,189 | 25,7% | 5,274 | 25,5% | 17,4% | |
HP | 5,593 | 23,2% | 5,86 | 28,3% | -4,6% | |
Dell | 3,545 | 14,7% | 2,865 | 13,8% | 23,8% | |
Acer | 2,275 | 9,4% | 1,582 | 7,6% | 43,9% | |
Asus | 1,956 | 8,1% | 1,47 | 7,1% | 33,1% | |
Inni | 4,549 | 18,9% | 3,635 | 17,6% | 25,2% | |
W sumie | 24,108 | 100% | 20,685 | 100% | 16,6% |
Podobne aktualności
78 proc. pracowników wierzy, że AI ułatwi im pracę
Większość pracowników, a zwłaszcza liderów z nadzieją czeka na technologie wykorzystujące AI - wynika z badania HP. Jednocześnie nawet 45 proc. obawia się, że straci posadę z powodu sztucznej inteligencji.