Ogromny popyt konsumencki oraz zakupy dla edukacji umożliwiły kontynuację silnego wzrostu sprzedaży komputerów trzeci kwartał z rzędu – ustaliło IDC.

Dostawy PC w regionie EMEA zwiększyły się w IV kw. 2020 r. o 16,6 proc. r/r, do 24,1 mln szt. Wpływ pandemii przełożył się zwłaszcza na sprzedaż w segmencie konsumenckim (+21,3 proc. r/r), ale klienci komercyjni również potrzebowali więcej sprzętu niż ub.r. (+13,6 proc. r/r).

W Europie Środkowej i Wschodniej wzrost wyniósł 14,3 proc., jednak wynik dla regionu pociągnął w dół spadek w Rosji.

Zamówienia komputerów dla edukacji znacznie poprawiły bilans w sektorze komercyjnym w krajach CEE (+21,4 proc. r/r), podczas gdy w segmencie konsumenckim dostawy były wyższe 9 proc.

Dane obejmują desktopy, notebooki, stacje robocze.

Popyt na notebooki pozostaje motorem wzrostu, wraz z zaległymi zamówieniami z poprzedniego kwartału.

Na zachodzie 20 proc. na plusie

Rynek w Europie Zachodniej odnotował najlepsze wyniki w regionie EMEA, rosnąc o 20 proc. r/r w IV kw. 2020 r. Pomimo oczekiwanego niewielkiego zainteresowania desktopami (-25 proc. r/r), notebooki (+39,4 proc. r/r) z nawiązką zrekompensowały ten dołek.

1 osoba = 1 PC
„Przedłużający się lockdown i zwiększone ograniczenia przełożyły się na jeszcze większy popyt na sprzęt do rozrywki i zdalnej nauki, co wskazuje na potrzebę posiadania jednego urządzenia na osobę, a nie na gospodarstwo domowe” – uważa Liam Hall, starszy analityk ds. badań w IDC.

Konsolidacja zwolniła

Konsolidacja rynku PC, widoczna przed pandemią, ponownie zwolniła. Udział 5 największych producentów spadł w IV kw. 2020 r. Osiągnęli 81,1 proc. całkowitego wolumenu rynku, w porównaniu do 82,4 proc. w IV kw. 2019 r.

Podaż kulą u nogi rynku
Wzrost sprzedaży komputerów w IV kw. 2020 r. mógł być większy, ale ograniczona podaż komponentów, szczególnie ekranów i podstawowej klasy procesorów, stworzyła wąskie gardła, przez które nie dało się zaspokoić całego popytu.

Lenovo mocno urosło, HP na minusie

Lenovo (wraz z marką Fujitsu) wysunęło się na pozycję lidera na rynku PC w regionie EMEA, z 25,7 proc., udziałem, przeskakując HP, które jeszcze w III kw. 2020 r. było numerem 1. Lenovo osiągnęło ten wynik dzięki dwucyfrowym wzrostom sprzedaży zarówno w segmencie konsumenckim jak biznesowym.

HP inc. spadło na 2 pozycję z 23,2 proc. udziału (-5,1 pkt r/r) i było jedyną firmą z pierwszej piątki, która zamknęła kwartał na minusie. Stosunkowo słabe wyniki na notebookach, wynikające z ograniczeń w dostawach, przyczyniły się do niższej pozycji.

Dell utrzymał miejsce nr 3 (14,7 proc.). Producent poprawił się o blisko 24 proc. głównie dzięki dwucyfrowemu wzrostowi w segmencie komercyjnym.

Acer awansował na 4 lokatę, dzięki silnej pozycji na rynku konsumenckim i edukacyjnym, co w znacznym stopniu pomogło w większej sprzedaży notebooków oraz w solidnym wzroście o blisko 44 proc. r/r.

Asus osunął się na 5 miejsce. Słabszy kwartał w segmencie konsumenckim w porównaniu z tajwańskim konkurentem spowodował spadek z 4 pozycji, pomimo sporego wzrostu sprzedaży.

Najwięksi dostawcy komputerów w regionie EMEA

ProducentDostawy w IV kw. 2020 r. (mln szt.)Udział w IV kw. 2020 r.Dostawy w IV kw. 2019 r. (mln szt.)Udział w IV kw. 2019 r.Wzrost rok do roku
Lenovo (w tym Fujitsu)6,18925,7%5,27425,5%17,4%
HP5,59323,2%5,8628,3%-4,6%
Dell3,54514,7%2,86513,8%23,8%
Acer2,2759,4%1,5827,6%43,9%
Asus1,9568,1%1,477,1%33,1%
Inni4,54918,9%3,63517,6%25,2%
W sumie24,108100%20,685100%16,6%
Źródło: IDC, dane wstępne