Według Cal.pl internauci najczęściej skarżą się na problemy z nawigacją. Odstrasza nietypowe menu i skomplikowana struktura portalu. Prawie 30 proc. ankietowanych zniechęcała do odwiedzin strony WWW zbyt duża ilość elementów graficznych. – Podstawowym błędem popełnianym przez projektantów i programistów jest skupienie się na szacie graficznej. Użyteczna strona nie musi być przepełniona efektownymi animacjami ani rozbudowanymi skryptami. Ważne, aby jak najlepiej zaprezentować informacje istotne np. dla sprzedaży produktu – mówi Michał Trziszka, CEO Cal.pl.

Wedug Cal.pl miarą użyteczności serwisu jest to, jak szybko osoby odwiedzające witrynę potrafią wykonywać na niej podstawowe zadania, docierać do informacji czy też (w przypadku e-sklepów) robić zakupy. Jeśli klient w e-sklepie nie znajdzie łatwo tego, co go interesuje, odejdzie – twierdzi Cal.pl.
– Podstawą projektu witryny e-sklepu jest prosta i przyjazna nawigacja. Warto również zwrócić uwagę na to, w jaki sposób prezentowana jest oferta, czy klient składając zamówienie znajdzie wszystkie potrzebne dane – mówi Michał Trziszka z Cal.pl.

Według ubiegłorocznego rankingu sklepów internetowych Money.pl, łatwość poruszania się klientów po serwisie internetowym ma coraz większe znaczenie, w sytuacji, gdy e-sprzedawcom trudniej konkurować ceną. Zdaniem autorów rankingu swoją pozycję na rynku wzmacniają te sklepy, które np. usprawniają opcje wyszukiwania.