Aby zyskać stałego klienta, warto zadbać o budowanie relacji z nim i stworzenie poczucia lojalności.Dobrym początkiem jest e-mail już po pierwszym zakupie z prostym podziękowaniem. Nowy klient poczuje, że nie jest tylko źródłem zarobku, ale partnerem, na którym nam zależy i o którego dbamy.

Trzeba mieć na uwadze, by jak najlepiej spełniać jego potrzeby. Krótkie podziękowanie, informacje podsumowujące zamówienie i propozycja zakupu dodatkowych produktów to dobry początek dłuższej znajomości.

Należy zadbać, by klient wyraził zgodę na przesyłanie mu informacji innych niż tylko te dotyczącego jego zamówienia. Gdy e-sklep dysponuje już takim pozwoleniem musi wpisać go w swój system CRM, by stworzyć bazę klientów. Trzeba pamiętać także, że na każdym etapie klient musi mieć możliwość zrezygnowania z mailingów.

Personalizacja to podstawa

Warto pamiętać że, najefektywniejszymi wiadomościami są te personalizowane – to trend, który będzie w dalszym ciągu podbijał e-commerce. Według danych SalesBee prosta segmentacja – na przykład na kobiety i mężczyzn połączona z dopasowaniem do wcześniej kupowanych produktów poprawia wyniki mailingu o 20-30 proc. Dzięki temu można też uniknąć sytuacji, gdy klienci irytują się otrzymywaniem wiadomości, które zupełnie ich nie interesują.

W e-sklepach oferujących produkty, które należy kupować cyklicznie, warto skorzystać z mailingu w jeszcze inny sposób. Służą do tego narzędzia, które zbierają, porządkują i przygotowują do wykorzystania Big Data. Dzięki nim można użyć informacji o tym co i kiedy kupował konkretny konsument i wysłać mu wiadomość przypominającą o możliwości ponownego zamówienia produktu, kiedy ten kupiony za pierwszym razem powinien już się kończyć. Klient doceni takie przypomnienie.

Warto również pamiętać o tym, żeby nie przytłoczyć klienta częstotliwością wiadomości. Wystarczy wysyłka raz w tygodniu. Można też dostosować częstotliwość mailingu do oczekiwań konsumentów i umożliwić im wybór.

Potęga rekomendacji

Według SalesBee od 10 do 37 proc. sprzedaży wśród dużych retailerów pochodzi z rekomendacji. Prośbę do klienta o krótką recenzję kupionego produktu warto poprzeć konkretnymi korzyściami, np. rabatem lub możliwością udziału w konkursie z nagrodami. W wiadomości warto również podkreślić jak cenne dla e-sklepu jest zdanie danego konsumenta.  Pozytywna opinia użytkownika danego produktu będzie cenną wskazówką =dla kolejnych klientów.

Jeśli nabywca nie jest zadowolony, trzeba zareagować i wprowadzić zmiany, jednocześnie informując o tym klienta i dziękując mu za cenną opinię. Odpowiednia reakcja pozwoli nam nie tylko usprawnić proces sprzedaży i user experience, ale pokaże również, że e-sklep dba o klientów.

Rekomendację możemy też wykorzystać proponując klientom możliwość łatwego podzielenia się ofertą interesującego za pomocą mediów społecznościowych. Np. jeśli konsument wie, że jego przyjaciel szuka laptopa, a ten który jest w ofercie konkretnego e-sklepu może być jego wymarzonym, to znacznie łatwiej będzie mu jednym kliknięciem umieścić post na ścianie jego Facebook’a lub podzielić się z nim okazją za pomocą tweeta. Wystarczy podpiąć aktywne przyciski z logiem danego kanału social media na stronie każdego produktu.

Innym sposobem na wykorzystanie siły rekomendacji może być wysyłanie klientom wiadomości polecających wybrane produkty opartych o ich poprzednie wybory. Klient może docenić spersonalizowaną ofertę, która będzie odpowiadać jego gustowi i potrzebom. Z myślą o stałym użytkowniku warto również umieścić banner na dole strony pokazujący ostatnio przeglądane przedmioty, których jednak nie kupił. Dzięki takiej funkcji będzie mógł wrócić do przerwanych zakupów.